Článek
Nejzávislejší je na Slovnaftu Morava, kde každý druhý litr paliv pochází přímo z bratislavské rafinerie. „Bezprostředně po 5. prosinci 2023 se budeme snažit naše české zákazníky i nadále zásobovat v souladu se sankcemi,“ řekl Molnár agentuře TASR. Slovnaft v současnosti zpracovává přibližně 30 procent alternativní ropy, na kterou se sankce nevztahují.
Rizikem jsou plánované masivní odstávky, když v rafinerii budou upravovat technologie na zpracování vyššího množství neruské ropy. „Odstávky i neplánované poruchy a opravy v rafineriích v Česku, jako i v dalších rafineriích, které jsou v posledním období ve všech zemích regionu velmi běžné, výrazně zvyšují riziko nedostatku paliv v regionu,“ dodal mluvčí.
Pokud se výjimka na export produktů z ruské ropy ze Slovenska neprodlouží o rok, musí Česká republika podle Molnára najít způsob, jak nahradit výpadek ze Slovenska. Česko totiž není v produkci paliv, především motorové nafty, soběstačné. V zemi se vyrobí o 30 procent méně paliv, než se spotřebuje.
Mluvčí Slovnaftu vidí možnost dovozu paliv z Německa, ale to by české železnice musely zvládnout nápor extra vlakových souprav. V současnosti přepravuje paliva z Německa přibližně 800 vlaků, ale potřebných by bylo až 1600 vlakových souprav. Další možností je přeprava cisternami, ale to by enormně zatížilo dálnice a silnice 1. třídy v celé zemi, především na Moravě.