Článek
Slovenská divize Volkswagenu kvůli nedostatku zmíněných součástek v pondělí a v úterý nevyrábí sportovně-užitková vozidla (SUV), která tvoří hlavní část produkce bratislavské továrny automobilky. Tuto část produkce závod po problémech s dodávkami čipů odstavil na dva týdny už na přelomu dubna a května.
Volkswagen na Slovensku v rámci montáže SUV vyrábí modely Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Škoda Karoq. Produkce modelu Karoq se přerušení výroby nedotklo, protože tyto vozy továrna montuje na lince spolu s malými městskými vozidly, jejichž výroba pozastavena nebyla.
Nedostatek čipů bude autoprůmysl sužovat ještě minimálně rok
Už v neděli zastavila montážní linky slovenská divize skupiny Stellantis, která v Trnavě na západě Slovenska vyrábí vozidla Peugeot 208 a Citroën C3. Výroba bude kvůli nedostatku polovodičových součástek přerušena do úterý. Ze stejného důvodu podnik opakovaně přerušoval produkci od letošního března a podle mluvčího trnavské továrny Stellantisu Petera Šveca závod prozatím zrušil kolem 50 pracovních směn.
Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska. S nedostatkem čipů se potýká už mnoho měsíců, stejně jako jiné světové automobilky.
Výrobci nestíhají
Výrobci čipů totiž primárně zásobují výrobce počítačů a telefonů. Čipy se navíc používají ve stále více oborech, montují se například i do zubních kartáčků či budíků.
Výrobci čipů, kteří se nacházejí především na Tchaj-wanu a v Jižní Koreji, nestíhají dodávat. Vzrostla poptávka po elektronice v rámci častých home office a mnoho továren mělo nucenou odstávku.