Článek
„V průběhu let lze pozorovat rostoucí trend počtu slev, které se v letácích objevují. Zatímco v roce 2023 jsme zaznamenali téměř 335 tisíc slev, loni jich bylo o 43 tisíc více. Jde tak o meziroční nárůst o téměř 13 procent,“ uvedla datová analytička Kupi.cz Monika Kopčilová.
V těchto datech nejsou započítány slevové akce obchodníků mimo letáky, lokální slevy na prodejnách a výprodeje, celkový počet slev tedy bude ještě mnohem větší. Ukazují ale na celkový trend nárůstu. Nejčastěji byly ve slevě nápoje Coca-Cola a Pepsi. Třetím nejčastějším produktem v letákové slevě bylo pivo Pilsner Urquell.
„Některé produkty se v akcích objevují tak často, že se je už vůbec nevyplatí kupovat za běžnou cenu. Mezi takové patří kromě řady oblíbených limonád a piv i mycí a prací prostředky, ale také tabulkové čokolády nebo instantní káva,“ doplnila Kopčilová.
Za falešné slevy lítají milionové pokuty. Nejvíc zaplatí Penny

Lze podle ní předpokládat, že se i letos počet slev v letácích zvýší, vzhledem k rostoucímu zájmu zákazníků o slevové akce i snaze řetězců přizpůsobit se této poptávce.
Začarovaný kruh
Mnoho odborníků se shoduje na tom, že míra slevových akcí v Česku už deformuje trh. Nikdo už vlastně neví, kolik co stojí. Problematické jsou stále i falešné slevy.
„V záplavě slevových akcí je složité identifikovat, kdy se jedná o skutečně výhodný nákup a kdy o marketingový tah prodejce. Setkáváme se proto s případy, kdy nastává u spotřebitelů vystřízlivění z výhodné koupě, když si například cenu výrobku porovnají na internetu,“ sdělil již dříve Novinkám vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.
Velká část Čechů už si ale na slevy zvykla a od obchodníků jejich vysoký počet zkrátka očekává. Otázka ovšem je, zda stále méně přehledná změť akcí neslouží spíše jako placebo pro nižší příjmové skupiny v době, kdy se životní úroveň Čechů teprve začíná přibližovat předcovidové úrovni.
„Obchodníci na strategii střídání vysokých a nízkých cen vydělávají, pokud se v době, kdy zboží není v akci, najde několik lidí, kteří ho koupí za vysokou cenu. Tato strategie také snáze přiměje zákazníky stát se členy věrnostních programů. Ty pak pomáhají obchodníkům snižovat náklady a zvyšovat výnosy,“ sdělil Novinkám marketingový expert Robert Le Veneur.
Předražené čokoládové kolekce skončily ve výprodejích, některé stojí 20 Kč

Pro obchodníky je obtížné z tohoto kolotoče vystoupit - v případě slev jde trochu o řetězovou reakci a ustoupit od nich jako první je riskantní - a to i když jim aktuální situace přináší i nevýhody
„Pokud se strategie vysokých a nízkých cen přežene, začne se obchodníkům i výrobcům zhoršovat cash flow a budou platit za zboží na skladě, které zrovna nikdo nekupuje. Navíc jsou tyto operace extrémně náročné na data a vymýšlení, takže jim nezbývá prostor na vylepšování služeb zákazníkům, dlouhodobé snižování cen a budování konkurenčních výhod,“ dodal Le Veneur.
Upozornil také, že od určité úrovně nadsazených cen zákazníci přestávají firmám věřit. „Z Česka se mohou stahovat nebo na něj ani nevstupovat kvalitní firmy, které odmítají hrát tuto hru, a to dokonce včetně českých firem,“ podotkl Le Veneur.
Předpovědět, zda se o zklidnění situace postará „neviditelná ruka trhu“, nebo nakonec bude muset dojít například k regulaci počtu slev, jako je to tomu třeba ve Francii, je zatím těžké.
„Přemíra slevových akcí, se kterou se na českém trhu setkáváme, není zdravá ani pro obchodníky, ani pro zákazníky. Pro zákazníka to znamená těžkou orientaci v cenách a celkovou cenovou nepřehlednost. Pokud ale bude efektivně fungovat regulace falešných slev, další zásah nebude třeba. Obchodníci by stejně hledali jiné cesty. Ve střednědobém horizontu očekávám postupné snižování počtu slev,“ uvedl proděkan pro komunikaci Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze Václav Stříteský.
Příliš velký zásah
I mezi odborníky panují velice rozdílné názory na to, kam to se slevami v Česku dospěje.
„Dle mého názoru bude třeba radikální regulace, ale je to politicky třaskavé téma. Jakmile vláda bude chtít slevy omezit, tak opozice vyjede s tím, že vláda jde proti zájmům občanů. Určitě by ale bylo vhodné protlačit, aby největším písmem na cenovce musela být uvedena aktuální cena bez dodatečných podmínek, a ne například klubové ceny,“ uvedl ekonom z České zemědělské univerzity v Praze Tomáš Maier.
Pokud ale slevy do budoucna „zevšední“, budou muset obchodníci zapracovat na jiných strategiích, jak si zákazníky získat.
„Budou se více hledat cesty digitalizace a personalizace nabídek. Může se jednat o speciální nabídku výrobků, lokálních produktů, rozšíření a prohloubení sortimentu vlastních značek či akcent na udržitelnost,“ dodal Stříteský.
K další regulaci slev zatím politici velkou vůli nemají. Většina ekonomů ji vnímá jako příliš velký zásah do volného trhu. Všeobecná shoda ovšem panuje na tom, že by celé situaci pomohlo, kdyby Česká obchodní inspekce rázněji vymáhala dodržování zákona o ochraně spotřebitele a udělovala řetězcům větší pokuty za falešné slevy.
Německé řetězce jsou v Česku ziskovější než doma, Češi si rádi připlatí za pocit značkového zboží
