Článek
Typický příklad: v prodejně Billa nabízejí červené víno za 99,90 koruny. Z regálu křičí velká rudá cedule, že jde o akci. Červená cenovka pod vínem je označena popiskem „naše cena“. Předchozí cenu před slevou nebo výši slevy, která by ukázala, zda je zmíněná akce opravdu výhodná, ale zákazník hledá marně.
Je to tak správně, anebo není? Obyčejný člověk se to sotva dozví. „My můžeme konstatovat, zda něco je, nebo není v souladu se zákonem, pouze na základě provedené kontroly,“ odpověděl Novinkám mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.
Obecná pravidla týkající se slev, jak je popisuje inspekce, považují za informaci o slevě každou zmínku, která vzbuzuje dojem, že se jedná o slevu. Jde nejen o konkrétní údaje o slevě, jako jsou třeba oznámení „-50 procent“, „sleva 20 Kč“ či „sleva 10 procent na vše“, nýbrž také o obecné tvrzení typu „akce“.
Avšak nepovažuje se za ni prohlášení typu „naše cena“ nebo „dlouhodobě výhodná cena“.
Varianty podobných prohlášení jsou proto nyní v módě. V Albertu se tak lze například setkat s nápisy na cedulkách jako „neporazitelné“ nebo „trvale nízké“. Kaufland zase používá hesla „z naší akce“ či „poslední šance“.

Rýže v akci v Kauflandu
Podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové je popsané značení v Bille v rozporu s pravidly.
„Jestliže je vedle cenovky navíc cedulka ohlašující akci, pak nemůže být dle našeho názoru sporu o tom, že je ve spotřebiteli tento dojem oprávněně vyvolán. Společnost by tak měla v souladu se zákonem informovat o nejnižší ceně za posledních třicet dnů před poskytnutím slevy,“ řekla Novinkám.
Samotné heslo „naše cena“ podle ní tento dojem nevyvolává. „Nicméně i ve spojení s jinou barvou cenovky, shodnou se slevovou, by již mohlo být považováno za slevu. Je poté na individuálním posouzení inspekce, zda se jedná o výjimku, či o obcházení zákona,“ dodala Hekšová.

Na značení výhodných cen v Albertu nešetří.
Jak upozornil předseda Sdružení obrany spotřebitele Ondřej Zelenka, výjimka pro značení jako „naše akce“ není zmíněna přímo v zákoně na ochranu spotřebitele, ale ve stanovisku a metodických pokynech obchodní inspekce.
„Podle mého laického a soukromého názoru je tohle stanovisko fakt průšvih,“ soudí Zelenka. Slevová džungle, v níž se proměnily supermarkety, je podle něj sofistikovanější než dříve.

Varianty slev v Albertu. Na snímcích z dubna 2025
„Dává smysl být k těmto výrazům ostražitý. Zákazník by si měl všímat zejména toho, zda je uveden údaj o nejnižší ceně za posledních třicet dní. Pokud chybí, měl by být skeptický a posuzovat nabídku primárně podle výsledné ceny, ne podle barevného rámečku a slovních triků,“ uzavřel Zelenka.
Albert mívá i u stejného sortimentu, například piv nebo čokolád, několik variant cenovek. Někde je vedle aktuální prodejní ceny správně uvedena cena za posledních třicet dní, ale vedle ní figuruje také vyšší „běžná cena“.
U těchto cenovek chybí vyjádření slevy v procentech. Jak totiž potvrdil i Soudní dvůr EU, ta musí být počítána z té nejnižší ceny za posledních třicet dní.
Inspekce ovšem za tento trik ukládá pokuty, které se již přiblížily maximální hranici pěti milionů korun.
U jiných cenovek Albert slevy v procentech používá, k tomu uvádí přeškrtnutou původní cenu. Tím zákon přímo neporušuje. Zda ale počítá slevy ze správných cen, zjistí jen kontrola v provozu.

Nové cenovky v Penny. Žádná falešná procenta slevy, která ostatně proti nejnižší ceně za 30 dní žádná není. Pozornost zákazníka má upoutat jen červená cenovka.
Albert a Billa na otázky Novinek ke značení slev nereagovaly. V uplynulém čtvrtletí rekordně pokutovaný Penny Market v březnu změnil označování zboží a dvě různé předchozí ceny už neuvádí.
Mluvčí Kauflandu Renata Maierl sdělila, že označení „z naší akce“ má ukazovat i na jinou než cenovou výhodnost zboží. Sděluje třeba, že artikl je v nabídce nově.
Inspekce kritiku své metodiky odmítla. „Slovní spojení ‚naše cena‘ či ‚trvale výhodná nabídka‘ nevzbuzují explicitně dojem aktuální slevy,“ uvedl Kotrba.
Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) by se ale přimlouval za změnu. „Označení ‚naše cena‘ a ‚výhodná cena‘ a ‚akce‘ jsou do jisté míry matoucí. Sám jako spotřebitel mohu potvrdit, že se v tom složitě orientuje. Je to chyba, protože to potom dává určitý prostor pro matení zákazníka. Bylo by vhodné, aby to ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s obchodní inspekcí upřesnilo,“ řekl Novinkám.
„Pokud prodejci prezentují zboží jako zlevněné, musí dodržet zákonné požadavky. Je třeba postupovat případ od případu a zvyklostí daného obchodu,“ uvedla k tomu mluvčí resortu obchodu Miluše Trefancová. Inspekce i ministerstvo podle ní vycházejí při výkladu z nezávazných pokynů Evropské komise.
Výjimku ze zákona k uvádění slev mají jen výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobu spotřeby. To je typicky čerstvé pečivo, ovoce, maso nebo mléčné výrobky.