Hlavní obsah

Sleva nebyla slevou, řekl na adresu Albertu soud. Pokutu řetězci ale zrušil

Ostrava

Jen částečně uspěl obchodní řetězec Albert u Krajského soudu v Ostravě s žalobou proti České obchodní inspekci (ČOI). Ta mu nařídila zaplatit pokutu 350 tisíc korun za porušení zákona o ochraně spotřebitele. Soud potvrdil, že Albert byl sankcionován oprávněně, avšak pokuta je vysoká.

Foto: Milan Malíček, Právo

Prodejna potravin Albert

Článek

Původně měl Albert zaplatit pokutu ve výši 470 tisíc, ale po odvolání mu ji ČOI loni v únoru snížila na 350 tisíc korun. Ani s ní však obchodní řetězec nesouhlasil, a obrátil se proto na krajský soud.

Ten před pár týdny rozhodnutí ČOI zrušil a přikázal, aby inspektoři uložili řetězci trest v souladu s přestupkovým zákonem. „Albert stejný způsob informování o cenách uplatňoval po celé republice a byl za něj už potrestán minimálně jinými dvěma inspektoráty. V Moravskoslezském kraji byl však za tento přestupek posouzen samostatně, nikoli v souhrnu s těmi ostatními rozhodnutími České obchodní inspekce,“ vysvětlil mluvčí soudu Igor Krajdl.

Senát vedený předsedou Jiřím Gottwaldem vyhověl námitce Albertu proto, že ČOI nepřihlédla při ukládání pokuty k výši už předchozích pokut uložených jinými inspektoráty. „Což je podle přestupkového zákona nutné,“ upozornil mluvčí.

Výši předchozích pokut, ani kde byly uděleny, soud nespecifikoval.

Podle rozsudku ČOI pokutovala Albert za prodej bezlepkových těstovin v prodejně v Kopřivnici v březnu 2023. Obchod tehdy nabízel zboží v rámci slevové akce za 54,90 a uváděl přitom, že je se slevou 26 procent z původní ceny 74,90.

Inspektoři ale zjistili, že nejnižší cena výrobku, za kterou jej kopřivnická prodejna v době třiceti dnů před slevou nabízela, bylo 54,90 korun. ČOI tak měla za to, že se sleva nevztahovala k nejnižší ceně v posledních třiceti dnech, jak ukládá zákon, ale k ceně, kterou řetězec záměrně navýšil.

„Z cenovky jasně vyplývá, že jde o zboží, u kterého žalobce deklaruje, že je prodáváno se slevou, kterou však vztahuje ke škrtnuté ceně. Fakticky se však o zboží ve slevě nejedná, neboť nedošlo k jakékoliv změně nejnižší ceny výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době třiceti dnů před poskytnutím slevy,“ stojí mimo jiné v rozsudku.

ČOI s rozhodnutím ostravského soudu nesouhlasí. Její mluvčí František Kotrba Novinkám sdělil, že už proti němu podali kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

„Soud dal ČOI zapravdu, pokud jde o podstatu věci, tedy že společnost neinformovala spotřebitele o slevách v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele. Vytkl jí však, že při ukládání pokuty dostatečně nezohlednila jiná řízení, která s touto společností vedla. S tímto názorem se neztotožňujeme,“ objasnil Kotrba, proč ČOI kasační stížnost podala.

Albert rozhodnutí soudu nekomentoval.

Výběr článků

Načítám