Článek
V roce 2012 ČD nasadí pět vlaků, po jedné do Ústeckého, Pardubického, Královéhradeckého, Olomouckého a Jihočeského kraje. Škodovka dráhám dodá celkem devatenáct jednotek, poslední v únoru 2014. Celková hodnota kontraktu činí 2,5 miliardy korun, nákup souprav spolufinancuje ze 40 procent Evropská unie.
Všechny jednotky budou jezdit ve zmíněných regionech, nejvíce, celkem sedm, jich využijí ČD v Ústeckém kraji, a to na trati z Litvínova do Ústí nad Labem a z Kadaně přes Ústí do Děčína. „RegioPantery nahradí klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy,“ upřesnil Žaluda.
Rychlost až 160 kilometrů
Moderní škodovácká elektrická jednotka je stavěná až na 160kilometrovou rychlost. „Může přitáhnout lidi zpět k železniční dopravě,“ uvedl Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation. Velkoprostorový interiér je koncipován jako zcela průchozí, bez vnitřních příček a dveří, otevřený je i přechod mezi vozy. Díky dvěma výsuvným stupačkám lze nástup do vlaku přizpůsobit různým výškám nástupišť.
RegioPanter je vybavený klimatizací, toaletami uzavřeného typu i vnějším a vnitřním informačním systémem. Důraz byl kladen na bezpečnost. „Skříně jsou hliníkové, ale čela souprav ocelová,“ podotkl Bernard. Přední skla mají vydržet náraz kilogramového projektilu při rychlosti 320 km/hod.
Jednotky budou dvou nebo třívozové – první varianta má kapacitu 147 sedadel, druhá pojme ještě o 94 sedících cestujících víc. S menšími soupravami se počítá jen pro Jihočeský kraj.