Hlavní obsah

Škodovka chystá velkolepý výprodej

Právo, Ivan Blažek
PLZEŇ

Na polovinu by se měla scvrknout plzeňská Škoda Holding. Podnik si ponechá jen nosné obory zaměřené na dopravu a energetiku, tedy šest dceřiných společností produkujících zhruba padesát procent tržeb firmy.

Foto: Milan Poul
Článek

Zbývajících dvanáct bude na prodej. V praxi to znamená, že pod jiného zaměstnavatele dříve či později přejde přibližně každý druhý ze současných 5500 škodováků. Rozhodnutí o redukci podniku vyhlásilo v pátek 19. prosince vedení Škody a její vlastník, společnost Appian Group.

Kdo půjde z kola ven

Pod okřídleným šípem zůstanou společnosti Energo, Dopravní technika, Electric, TVC, Výzkum a Škoda Ostrov. Z kola ven naopak míří například škodovácké hutě a kovárny, jaderné i těžké strojírenství nebo společnost Machine Tool. "Není to o rozdělení, kdo půjde na smrt a kdo má právo žít," uvedl generální ředitel holdingu Martin Roman. "Nemůžeme ale být úspěšní v deseti různých oborech, musíme se specializovat," dodal.

S prodejem vyčleněných oborů nemíní Škodovka podle Romana spěchat. "Appian Group ani my nejsme v časové tísni. Rozhodující je pro nás kvalita strategického partnera a nikoliv rychlost," podotkl Roman. Podrobnosti o investorech sdělit nechtěl, snad už v lednu by ale mohla být prodána Škoda TS (těžké strojírenství).

Odboráře z dotčených dceřiných společností páteční prohlášení vedení i vlastníků rozčarovalo. Ani ne proto, co obsahovalo, jako spíše tím, co řečeno nebylo. "Kovárny na prodej? To pro mne není žádná novinka. O tom se mluví už od jara. Čekal jsem ale, že se dozvím, komu připadnou," reagoval Václav Vaněk, odborový předák ze zmíněné firmy s devíti sty lidmi. Rozhodnutí nepřekvapilo ani místopředsedu odborů ve Škodě Výzkum Josefa Kasla. "Pro naše zaměstnance to snad bude určitá jistota," poznamenal.

Propuštění prý nehrozí

Propouštění se lidé v prodávaných společnostech podle Romana nemusejí obávat. "Žádné plošné snižování stavů nechystáme," řekl Právu. Varovná avíza nemají ani odbory. Při prodejích se bude Škodovka řídit nejen finančním prospěchem. "V některých případech nepůjde ani tak o cenu, jako spíše o zachování pracovních míst," sdělil Roman. Antonín Koláček, předseda představenstva společnosti Appian Group, která Škodu koupila koncem března za osm set miliónů korun, k tomu dodal: "Utržené peníze půjdou především na výzkum, vývoj a do rozvoje obchodních sítí."

Související témata:

Výběr článků

Načítám