Článek
Nyní se ale firma naopak potýká s absencí mnoha stovek lidí kvůli koronaviru a řeší to nejspíš dost nestandardní cestou. Někteří pracovníci chodí na dvě směny hned po sobě.
„Na linkových pracovištích nastal podstav. Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu, a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je hazard s lidským zdravím. Agenturní zaměstnanci totiž musí po noční čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby nahnáni na další směnu,“ tvrdí odbory.
Škodu dostihl koronavirus. Lidé pracují i dvě směny po sobě, tvrdí odboráři
Vedení automobilky odmítá, že by takové pracovní nasazení bylo povinné. „Veškeré přesčasy jsou na dobrovolné bázi. Aktuálně, s přihlédnutím k současné situaci, možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory Kovo hromadně nevyužíváme,“ uvedla mluvčí Škoda Auto Martina Gillichová, podle níž automobilka přistupuje stejně k agenturním i kmenovým pracovníkům.
Odbory avizovaly, že s navrženým snižováním stavu do roku 2023 nebudou souhlasit. Prozatím byl podle nich zastaven nábor pracovníků do oblastí mimo výrobu.
Škoda ukazuje interiér kushaqu na designérských nákresech
„Nástupy do přímé oblasti se naopak zintenzivnily,“ uvedli odboráři, kteří začali vyhrožovat protiakcemi, pokud bude vedení firmy na tak vysokém snížení stavu zaměstnanců trvat. „Přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17- a 18směnný systém či další formy flexibilní práce včetně hromadných přesčasů,“ říkají odboráři.
Kvůli pandemii vloni automobilka prodala mírně přes milion vozů, což bylo zhruba o 200 tisíc méně než v letech 2019 a 2018.
„Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o 2 % díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci. Našim cílem je toho dosáhnout bez výpovědí z organizačních důvodů,“ uvedl mluvčí automobilky Tomáš Kotera, podle něhož firma za loňský rok snížila náklady o 550 milionů eur.