Článek
Výsledky zahrnují hospodaření mateřské Škody Auto bez zahraničních účastí v Německu, Slovensku, Indii a Rusku. Celá skupina zvýšila tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (443 miliard korun) a provozní zisk jí klesl o 14,6 procenta na 1,377 miliardy eur (35,3 miliardy korun).
Provozní zisk klesl téměř o 15 procent na 1,377 miliardy eur, což je necelých 36 miliard korun. Pokles provozního zisku automobilka vysvětluje hlavně nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí, růstem personálních nákladů a také výdaji na nové produkty, tedy především investicemi do vývoje elektromobilů.
Investice narostly o více než 22 procent na 896 milionů eur (23 miliard korun), včetně závodů v zahraničí. V Česku z toho automobilka investovala přes 500 milionů eur (12,8 miliardy).
Výrazný nárůst dodávek zákazníkům zaznamenala automobilka v Evropě (4,9 %) a na růstových trzích v Číně (4,9 %) a Rusku (30,7 %). Prodeje táhnou nadále SUV modely Kodiaq a Karoq, bestsellerem značky zůstává Octavia.
S 341 tisíci dodanými vozy zákazníkům je Čína nadále celosvětově nejvýznamnějším trhem české značky. V Německu, na největším evropském trhu a zároveň druhém největším trhu značky, zaznamenala automobilka 176 600 dodaných vozů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst o 1,9 %. Na domácím českém trhu dodala Škoda zákazníkům 93 600 vozů. První desítku největších trhů značky doplňuje Velká Británie (74 500 vozů), Polsko (71 100 vozů), Francie (32 000 vozů), Španělsko (27 000 vozů), Itálie (26 400 vozů) a Rakousko (24 900 vozů).
„V roce 2018 jsme našim zákazníkům opět dodali více vozů než kdykoli předtím. Škoda roste trvale a řízeně, přestože rok 2018 připravil celému automobilovému odvětví mnohé výzvy, jako např. přechod na WLTP (nový systém měření emisí, pozn. red.),” komentoval předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
„V roce 2019 v produktové ofenzívě budeme důsledně pokračovat novými modely, jako je Scala, Kamiq a mnoha dalšími. Současně v letošním roce zahájením výroby našeho prvního vozu s plug-in-hybridním pohonem a prvního čistě elektricky poháněného automobilu vstoupí značka Škoda do éry eMobility – to je naprosto výjimečný moment ve 124leté historii našeho podniku,“ dodal Maier.
Prodeje aut už pátý rok v řadě překonávají milion vozů. Automobilka zaměstnává kolem 35 tisíc lidí.