Článek
Cena začíná na částce 799 tisíc korun. Elroqem chce Škoda Auto oslovit i širší vrstvy řidičů než poněkud nákladnějším enyaqem. Toho se na všech trzích prodalo letos za prvních deset měsíců zhruba 51 tisíc vozů, v ČR to bylo zhruba 1200 vozů.
„I díky ceně se dostáváme více k široké veřejnosti, k soukromým zákazníkům, malým firmám, ke státní správě, už to není okrajový segment,“ mínil vedoucí Škody Auto pro český trh Jiří Maláček.
Elektromobily stále tvoří na českém trhu jen malé procento všech aut, ale zvolna se zvedají. Zatímco v roce 2020 tady bylo registrováno 2866 elektrických vozů a tvořily jen 1,4 procenta všech vozidel na tuzemských silnicích, vloni to bylo 6640 aut a tři procenta a za letošních prvních deset měsíců se prodalo 8706 elektromobilů, což znamenalo 4,5 procenta trhu s auty.
Malý elektromobil Hyundai Inster přijíždí na český trh, vejde se pod 600 000 korun
Za růstem by mohla být finanční podpora. Firemní zákazníci mohli letos v ČR v rámci dotačního programu využít záruku za úvěr na pořízení elektromobilu a až dvousettisícovou dotaci.
Pořadí značek podle registrace elektromobilů v ČR | |||
---|---|---|---|
období leden až říjen 2024 | říjen 2024 | ||
1. Tesla | 3099 vozů | 1. Škoda | 464 vozů |
2. Škoda | 1203 vozů | 2. Tesla | 347 vozů |
3. Volvo | 784 vozů | 3. Volvo | 107 vozů |
Zdroj - Škoda Auto |
„Blížíme se k bodu, kdy každé dvacáté nové prodané auto na českém trhu bude bateriový elektromobil. Pomáhá tomu i infrastruktura, daří se zvyšovat počet nabíjecích stanic včetně těch nejrychlejších, už nyní jich je víc než tři sta,“ komentoval vývoj Maláček.
Podle zveřejněných údajů je celkem u českých silnic 6756 dobíjecích stanic. V roce 2030 by podle republikového plánu čisté mobility mělo být celkem 20 800 dobíjecích bodů, z toho má být 1200 vysokorychlostních dobíječek.
Domácí automobilka si letos drží druhé místo v kategorii prodaných elektromobilů. Na první pozici je Tesla s více než třemi tisíci prodaných vozů, Škoda registruje 1203 prodaných aut a třetí místo patří značce Volvo s necelými osmi stovkami nově registrovaných vozů.
Modely Enyaq, Elroq a Epiq
V říjnu byl enyaq dokonce před Teslou. „Výrazný nárůst registrací modelu Enyaq začal již v měsíci září. Důvodem bylo zlepšení stability dodávek některých komponent, které v prvním pololetí snižovaly výrobní kvóty. Zároveň naběhl do výroby akční model Tour, jehož zákaznická atraktivita se propojila s národním dotačním programem,“ vysvětlil vybočující čísla mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera.
Model Elroq zatím není v říjnových registracích podle Kotery započítán, dodávky k zákazníkům začnou až v prvním čtvrtletí příštího roku.
Dosud se prodává čistě elektrický model značky Škoda, a to enyaq, hned po premiéře se 1. října spustil objednávkový systém nového modelu Elroq, a pro rok 2026 se připravuje model Epiq. Svůj trh mají i plug-in hybridní vozy, které tvoří 2,5 procenta všech prodaných aut.
Výrazný pokles v Německu
V rámci evropských trhů ale zájem o elektrická auta není takový, jak se čekalo. Registrace elektromobilů na baterie vzrostly podle Evropského sdružení výrobců automobilů v září 2024 o 9,8 % na 139 702 kusů. Objem trhu od začátku roku byl však o 5,8 % nižší než ve stejném období loňského roku. Celkový podíl elektrovozů klesl ze 14 na 13,1%. Přitom výrazný pokles o necelých 29 % zaznamenal německý trh. Příčinou byl mohl být konec státních subvencí.
„Navzdory celkovému snížení prodeje elektromobilů se model Enyaq stále řadí mezi nejprodávanější elektrické vozy na evropském trhu a obsazuje přední příčky v zemích, jako je Česká republika, Finsko, Německo či Švýcarsko,“ zmínil mluvčí automobilky Kotera při zveřejnění výsledků prodeje za prvních devět měsíců letošního roku. V Německu je dokonce druhým nejprodávanějším elektromobilem.
Automobilka Škoda Auto zatím letos drží na celosvětových trzích vyšší čísla prodeje než v minulém roce, v rámci České republiky ale prodej aut mírně klesl. Celkem se za prvních devět měsíců prodalo přes 671 tisíc aut tuzemské značky, v České republice to bylo 61 700 vozů. Za stejné období minulého roku to bylo celosvětově přes 642 tisíc vozidel, na domácím trhu to bylo přes 64 tisíc.