Článek
Plzeňská Škoda Group, součást mezinárodní investiční skupiny PPF, považuje loňské hospodářské výsledky s ohledem na dopady pandemie covidu-19 a na ruskou invazi na Ukrajinu za úspěch.
Společnost zahájila transformační program, jehož cílem je vytvořit ze skupiny mezinárodního a konkurenceschopnějšího hráče, řekl mluvčí Jan Švehla. Podle šéfa představenstva Didiera Pflegera, který skupinu řídí od loňského února, je růst upraveného provozního zisku o 22 procent pozitivní a ukazuje, že transformační program přinesl první výsledky.
„V rámci skupiny se zvýšily nejen finanční ukazatele, ale také výrobní kapacita a výkonnost. Loni jsme dodali 213 vozů a počet výrobních hodin meziročně stoupl o 29 procent na 4,4 milionu,“ řekl. Počet prodaných vozidel se meziročně zvýšil o 19 procent.
Většinu produkce Škody Auto po roce 2025 budou tvořit elektromobily
Skupina zaměstnává 8000 lidí v několika výrobních závodech v ČR a Finsku a v obchodních jednotkách v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Loni založila dceřinou firmu v Itálii a začátkem roku 2023 získala v Rakousku nový podnik Molinari Rail a v Belgii The Signalling Company, který vyvíjí software pro dopravní prostředky.
Šéf Škody Group Pfleger zhodnotil loňský rok jako hodně úspěšný ve výrobě vlaků RegioPanter, jichž si zákazníci objednali přes 260 v různých konfiguracích. „Letošek bude pro nás v dodávkách všech typů kritický, protože máme hodně zakázek, které musíme dokončit. V množství vyrobených vozů porosteme asi o 50 procent,“ řekl.
Zakázky za více než 80 miliard
Podíl dodávek pro český a slovenský trh tvoří podle Pflegera zatím 60 procent. Půjde o hlavní trh i v budoucnu, ale do konce dekády má jeho podíl na obratu klesnout pod polovinu.
„Dalších 20 procent teď dělá východní Evropa, což jsou hlavně zakázky na metro ve Varšavě a elektrické vlaky pro Lotyšsko a Estonsko. Na západní trhy připadá 15 procent,“ uvedl. Tam jde hlavně o tramvaje pro Německo. Zbytek je hlavně Švédsko a Finsko. Zbytek světa je podle ředitele nejistý. V tuhle chvíli vyjednáváme o velkém kontraktu v Egyptě a podali jsme nabídky například i v Izraeli, řekl.
Podle Pflegera má skupina nasmlouvány zakázky včetně dlouhodobých servisních smluv za 3,5 miliardy eur (přes 83 miliard Kč). Největší jsou teď výroba tramvají pro trojměstí Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, metro pro Varšavu a tramvaje do Helsinek.