Článek
„V hlavním závodě v Mladé Boleslavi bychom rádi využívali sobotu jako plnohodnotný pracovní den. Roční produkci bychom tím zvýšili o 75 tisíc vozů,“ řekl v rozhovoru pro německý list Handelsblatt šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier.
Odboráři ale takový systém odmítají. Maier za takového stavu nevylučuje otevření nového závodu mimo Česko.
„Jestli to nebude možné, tak bude složité, abychom už naplánovaný růst značky Škoda významným dílem pokryli i našimi českými závody. Já osobně bych toho hodně litoval. Zaměstnanci v České republice odvádí velice dobrou práci, kvalita našich vozů je vynikající a já bych si přál, aby Česká republika i její obyvatelé na našem růstovém kurzu dále participovali,“ řekl Maier.
Nové kapacity lze podle něj získat i v koncernu Volkswagen. „Koncern VW disponuje dle mého názoru nejinteligentnějším propojením výrobních závodů v celém oboru – a my tam několik možností vidíme,“ uvedl Maier.
Do elektromobilů investují 50 miliard
Automobilka podle Maiera investuje v příštích letech dvě miliardy eur (zhruba 50 miliard korun) do elektromobility a digitalizace. V roce 2025 chce mít deset modelů na elektrický pohon.
V příštím roce automobilka předvede první plug-in hybrid v modelu Superb a také elektrické Citigo. O rok později přijde zcela nový elektromobil na základě loni uvedeného konceptu Vision E.
V automobilce v současnosti probíhají kolektivní vyjednávání s odbory o mzdách. Firma nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců a další jednorázové platby. Zvýšení platů ale podmiňuje právě dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi.
Předseda odborů Jaroslav Povšík nabídku Škody označil za „velkou bachratou nulu“, podle něj odpovídá požadavkům odborů na zvyšování mezd během jednoho roku. Zároveň považuje za nepřípustné, aby byl v Mladé Boleslavi zaveden 18směnný systém.