Hlavní obsah

Škoda Auto ve Vrchlabí navyšuje výrobu převodovek

Závod Škody Auto ve Vrchlabí bude navyšovat kapacitu výroby automatických převodovek. Míří odtud nejen do Mladé Boleslavi či Kvasin na linky pro výrobu aut tuzemské značky, ale také do závodů mateřského koncernu VW.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Převodovky z Vrchlabí se montují i do volkswagenů.

Článek

Přerod od původní produkce aut k sedmistupňovým převodovkám se tady přitom udál přesně před deseti lety. Za tu dobu jich tu dělníci vyrobili přes čtyři miliony.

Od počátku listopadu bude závod navyšovat výrobu a počet směn a pojede sedm dní v týdnu namísto stávajících pěti. Roční kapacita by měla narůst ze současných více než 500 tisíc na 690 tisíc za rok.

Škoda Auto v září zvýšila odbyt o 20 procent, za letošek je ale stále v minusu

Ekonomika

Historie vrchlabského závodu sahá až do 19. století. Začínalo se tu s výrobou povozů, kočárů či saní, v roce 1908 byla zahájena výroba karosérií aut, mihla se tu výroba malých letadel i zbrojní průmysl a v 50. letech sem vstoupila Škoda s výrobou aut. V roce 2012 Škoda Auto a koncern VW rozhodly, že ve Vrchlabí s auty skončí a budou se tu vyrábět automatické sedmistupňové převodovky.

„Říkáme, že výroba přešla od milimetrů k mikrometrům, a nyní přecházíme od fyzického k digitálnímu světu,“ prohlásil vedoucí závodu Ivan Slimák. Tím naznačil další směr vývoje, jímž se podnik vydává, tedy k maximální míře využití digitálních technologií a automatizace.

Přibude směn

Cílem jsou úspory energií, lidské práce, zlepšení ergonomie na pracovištích, zvýšení kvality a kapacity. „Máme tady stovku pracovišť, na polovině stojí lidé, polovina je plně automatizovaná,“ zmínil Slimák.

Před deseti lety se začínalo s tisícovkou kusů převodovek za den. Nyní je kapacita továrny 2340 kusů za den, ale ani to nestačí pro potřeby koncernu. Proto se plánuje navýšení počtu směn z 15 na 20 týdně.

Digitalizace zasáhla například do logistiky. Na cestě mezi skladem materiálu k jednotlivým pracovištím nemusí zasáhnout člověk. Transport zajišťují plně automatizované vozíky.

Škoda Auto podpoří rodinu muže zabitého ruskou raketou

Domácí

Někteří roboti mají i své digitální dvojče. Program umožní nastavit a sladit výrobu nejprve ve virtuální podobě, aby pohyby robotů nekolidovaly a roboti se mezi sebou nepoprali.

Halu pohlcují skenery, softwary, 3D kamery a různé automaty. Na jedné z pozic musel dřív pracovník přendat ručně z bedny na linku tolik dílů, že jejich hmotnost v součtu za celou směnu dosáhla jedné tuny, to teď dělá robot.

Potřebují další lidi

Všechny části převodovky se v průběhu výroby mnohokrát přeměřují, aby se dál nepouštěl vadný díl. I to je nyní digitální.

„V hale jsou čtyři stovky měřidel, jsou napojená na software, pracovník pak na monitoru vidí veškeré naměřené hodnoty, odchylky či statistiku a může po­dle nich stroj seřídit. Dříve se tiskly protokoly, nyní je všechno digitalizované a ušetřila se tuna papíru,“ popsal jeden z digitalizovaných procesů Michal Štefan z plánování výroby.

„Pomocí všech těchto technologií jsme schopni zvýšit efektivitu a koncern nám dává důvěru, díky tomu tady zajistíme práci pro spoustu lidí,“ řekl Slimák. V současné době je zde 850 kmenových zaměstnanců. Kvůli navyšování výroby by se měly další asi dvě stovky přijímat a do půl roku by se tu měla vyrobit převodovka s pořadovým číslem pět milionů.

Výběr článků

Načítám