Článek
Přerod od původní produkce aut k sedmistupňovým převodovkám se tady přitom udál přesně před deseti lety. Za tu dobu jich tu dělníci vyrobili přes čtyři miliony.
Od počátku listopadu bude závod navyšovat výrobu a počet směn a pojede sedm dní v týdnu namísto stávajících pěti. Roční kapacita by měla narůst ze současných více než 500 tisíc na 690 tisíc za rok.
Škoda Auto v září zvýšila odbyt o 20 procent, za letošek je ale stále v minusu
Historie vrchlabského závodu sahá až do 19. století. Začínalo se tu s výrobou povozů, kočárů či saní, v roce 1908 byla zahájena výroba karosérií aut, mihla se tu výroba malých letadel i zbrojní průmysl a v 50. letech sem vstoupila Škoda s výrobou aut. V roce 2012 Škoda Auto a koncern VW rozhodly, že ve Vrchlabí s auty skončí a budou se tu vyrábět automatické sedmistupňové převodovky.
„Říkáme, že výroba přešla od milimetrů k mikrometrům, a nyní přecházíme od fyzického k digitálnímu světu,“ prohlásil vedoucí závodu Ivan Slimák. Tím naznačil další směr vývoje, jímž se podnik vydává, tedy k maximální míře využití digitálních technologií a automatizace.
Přibude směn
Cílem jsou úspory energií, lidské práce, zlepšení ergonomie na pracovištích, zvýšení kvality a kapacity. „Máme tady stovku pracovišť, na polovině stojí lidé, polovina je plně automatizovaná,“ zmínil Slimák.
Před deseti lety se začínalo s tisícovkou kusů převodovek za den. Nyní je kapacita továrny 2340 kusů za den, ale ani to nestačí pro potřeby koncernu. Proto se plánuje navýšení počtu směn z 15 na 20 týdně.
Digitalizace zasáhla například do logistiky. Na cestě mezi skladem materiálu k jednotlivým pracovištím nemusí zasáhnout člověk. Transport zajišťují plně automatizované vozíky.
Škoda Auto podpoří rodinu muže zabitého ruskou raketou
Někteří roboti mají i své digitální dvojče. Program umožní nastavit a sladit výrobu nejprve ve virtuální podobě, aby pohyby robotů nekolidovaly a roboti se mezi sebou nepoprali.
Halu pohlcují skenery, softwary, 3D kamery a různé automaty. Na jedné z pozic musel dřív pracovník přendat ručně z bedny na linku tolik dílů, že jejich hmotnost v součtu za celou směnu dosáhla jedné tuny, to teď dělá robot.
Potřebují další lidi
Všechny části převodovky se v průběhu výroby mnohokrát přeměřují, aby se dál nepouštěl vadný díl. I to je nyní digitální.
„V hale jsou čtyři stovky měřidel, jsou napojená na software, pracovník pak na monitoru vidí veškeré naměřené hodnoty, odchylky či statistiku a může podle nich stroj seřídit. Dříve se tiskly protokoly, nyní je všechno digitalizované a ušetřila se tuna papíru,“ popsal jeden z digitalizovaných procesů Michal Štefan z plánování výroby.
„Pomocí všech těchto technologií jsme schopni zvýšit efektivitu a koncern nám dává důvěru, díky tomu tady zajistíme práci pro spoustu lidí,“ řekl Slimák. V současné době je zde 850 kmenových zaměstnanců. Kvůli navyšování výroby by se měly další asi dvě stovky přijímat a do půl roku by se tu měla vyrobit převodovka s pořadovým číslem pět milionů.