Článek
„Škoda do značné míry zachraňuje celý koncern, protože má dlouhodobě jedny z nejlepších hospodářských výsledků, je vysoce zisková a její výsledky mezi značkami koncernu patří k tomu nejlepšímu,“ řekl Novinkám automobilový analytik Vladimír Rybecký.
Mladoboleslavská automobilka podle něj těží z toho, že se jí v době covidu podařilo velmi úspěšně snížit produkční i další náklady.
„Je to nejefektivnější část celého koncernu z pohledu výroby osobních aut,“ doplnil Rybecký. Škodovka má podle něj v nabídce auta, o která je mezi evropskými zákazníky velký zájem.
Nebude to stačit. Představenstvo Volkswagenu tlačí na další úsporná opatření

Podobně se o české značce v rozhovoru pro Hospodářské noviny vyjádřil i šéf německého Centra pro automobilový výzkum Ferdinand Dudenhöffer. „V současné době je v koncernu Volkswagen za hvězdu,“ uvedl.
Čísla za celý loňský rok ještě zveřejněna nejsou, ale při pohledu na tři čtvrtletí 2024 je u Škody mimo jiné vidět meziroční růst provozní marže z 6,4 na 8,3 procenta. To je čtyřnásobek marže samotného Volkswagenu a dvojnásobek té u Seatu. I Audi loni marže klesly meziročně z 9,1 na 4,5 procenta.
Je to podle Rybeckého dáno i tím, že česká automobilka vyrábí s mnohem nižšími náklady než ostatní značky včetně samotného Volkswagenu, které mají klíčové výroby v Německu, kde se auta produkují za draho.
Volkswagen, Audi i Porsche proto plánují snižovat počty zaměstnanců, což ale naráží na odpor odborů „Hlavní hrozbou pro koncern je teď příliš neefektivní výroba v Německu, kdy zefektivnění brání odbory. K tomu jsou tam drahé energie,“ shrnul Rybecký.
Problémy mají značky VW, Porsche a Audi i na největším světovém trhu v Číně. „Číňané začali dávat přednost vlastní produkci před zavedenými zahraničními značkami, což na Volkswagen, který tam úspěšně působil desítky let, dopadá dost výrazně,“ podotkl expert.
Další potíže pro koncern mohou přijít s hrozícími cly na dovoz evropských aut do Spojených států, kam ale Škoda Auto nevyváží.
„Problémem VW je i jeho velké zaostávání co se týče zavádění nejmodernějších technických řešení do výroby,“ doplnil analytik.
Přílišná orientace na elektromobily
Koncernu příliš nevyšla sázka na elektromobilitu. Prodeje elektrických aut a orientace většiny značek nebyly úspěšné, protože se nenaplnila optimistická očekávání z minulých let ohledně růstu zájmu o elektromobilitu.
Zákazníci především na největším evropském trhu v Německu elektromobily nekupovali v dostatečné míře. Ale to se může letos změnit, protože automobilky budou podle Rybeckého elektromobily zlevňovat, aby zvýšily prodeje.
Velké a střední firmy, které jsou hlavními zákazníky automobilek, budou navíc s ohledem na možnosti financování kvůli evropským předpisům motivovány přecházet k elektromobilitě.
„Ale Škoda má s modely Enyaq a Elroq celkem dobrou nabídku i pro firmy,“ uzavřel Rybecký.
Volkswagen se nebrání prodeji nadbytečných výrobních linek čínské konkurenci
