Článek
„Vedoucí oddělení dostali úkol snížit počet svých lidí o tři procenta,“ řekl Novinkám zdroj dobře obeznámený se situací v automobilce.
Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn snižování počtu zaměstnanců potvrdil.
„V podstatě jsme pořád nuceni zvyšovat efektivitu, a to jak ve výrobní, tak i v nevýrobní sféře. Je to z mnoha důvodů. Kvůli konkurenčním tlakům také rostou ceny vstupů, ceny energií, materiálů, nakonec i cena práce vzrůstá,“ připomněl Jahn nedávnou dohodu vedení firmy a odborů směřující ke zmíněnému růstu mezd.
Protože všechny ceny vstupů do výroby už podle Jahna není možné promítnout do cen vozů, aby byly konkurenceschopné a prodejné, je nutné přistoupit k jiným řešením.
Škodovka od dubna zvýší mzdové tarify
„Mnoho věcí je možné automatizovat, udělat umělou inteligencí, budeme nadále zvyšovat efektivitu a k tomu samozřejmě patří i určitá forma snižování personálu, ale nebude to nic dramatického,“ ujistil Jahn.
Snížení stavu zaměstnanců, pokud by mělo být o zmíněná tři procenta, nevypadá nijak radikálně, ale z tak velkého počtu, jaký automobilka zaměstnává, to odpovídá zhruba tisícovce pracovníků.
Firma dosud podobné situace řešila víceméně bezbolestně přirozenou fluktuací, tedy zejména odchody do důchodů nebo na jiná místa. Tentokrát to ale nejspíš nebude stačit. Je tak možné, že někteří se nebudou těšit z nově nastavených mezd příliš dlouho.
„Přirozená fluktuace je vždycky ideální cesta, pokud se to podaří, ale na druhé straně nechceme úplně zastavit nábor mladých lidí. Bude to tedy zejména přirozenou fluktuací, i když asi ne stoprocentně,“ řekl Novinkám Jahn.
Koncem minulého týdne se vedení firmy s odbory dohodlo na růstu tarifní části mzdy o 5 procent a vyplacení nejrůznějších bonusů v celkové průměrné výši 170 tisíc korun. Z toho 100 tisíc korun mají dostat zaměstnanci už ve mzdě za duben v květnové výplatě.
Vloni přitom průměrná mzda lidí v dělnických a dalších profesích, které se řídí tarify, dosáhla přibližně 69 500 korun. Do této částky jsou započítané i všechny mimořádné bonusy a příplatky, naopak nezahrnuje odměny managementu. Výrobní závody má v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Kromě toho se snaží expandovat například v Indii a Vietnamu.
Vloni automobilka prodala 888 tisíc vozů. Letos se podle Jahna očekává mírné zlepšení.
„Očekávám, že jak výroba, tak prodej budu lepší než v tomto roce, nechceme říkat konkrétní čísla, ale jsme z hlediska výroby připraveni. Ten nedostatek komponentů, který nás trápil zejména v první polovině loňského roku, ten by měl už výrazně odeznít a doufáme, že i poptávka vydrží a prodáme více jak na evropských, tak i na mimoevropských trzích,“ uvedl Jahn.