Hlavní obsah

Skladů a hal je navzdory boomu málo. Bojuje se o každý metr, říká expert

Navzdory masivní výstavbě skladů, rozsáhlých logistických center a výrobních hal je jejich kapacita v ČR vůči poptávce hlavně nadnárodních firem výrazně nedostatečná. Podle specialistů na industriální nemovitosti se bojuje o každý metr stejně jako o čas vyskladnění a o úspory energií, a tak se stále častěji využívají důmyslné technologie.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Tuzemský trh průmyslových prostor zažívá euforické období. Po skladových prostorách roste poptávka nadprůměrně,“ shrnul Dušan Drábek z mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

Po skladových prostorách roste poptávka nadprůměrně
Dušan Drábek, BNP Paribas Real Estate

Podle jejích propočtů je v tuzemsku ve výstavbě 600 tisíc m2 nových logistických prostor a ve fázi přípravy dalších 900 tisíc m2. „Nejatraktivnější projekty se často ani nedostanou do veřejné nabídky a najdou své nájemce mnohdy ještě před dokončením povolovacího řízení,“ dodal Drábek.

„Bojuje se o každý metr i o energie, protože se čeká setrvalý růst jejich cen. Firmy se snaží přecházet na energeticky úsporná řešení a robotické systémy. Ty mohou spotřebu snížit až o polovinu,“ tvrdí Miroslav Snížek z Element Logic Czech Republic.

Ceny v průmyslu i zemědělství razantně stoupají

Ekonomika

Automatika pak dokáže vyskladňovat až o sto procent rychleji než lidé. Poptávka po skladovacích kapacitách v e-commerce proto podle Snížka meziročně vzrostla o čtvrtinu.

Inventura s dronem

Příkladem toho, jak se rozšiřují už dosavadní sklady a jak do nich nastupují nové energetické technologie, jsou investice logistické společnosti Gebrüder Weiss. Letos přistavila osmnáct překládkových ramp v terminálu v Syrovicích u Brna.

Zároveň rozšiřuje centrálu v Jenči u Prahy o 3700 m2. Celková plocha tak bude mít rozlohu 21 700 m2. Přibude 24 nových překládkových ramp. Součástí je také výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily a počítá i s využitím střech, které jsou připraveny na instalaci solárních elektráren.

Byty na pronájem se skupují v hotovosti

Finance

„Je nepochybné, že trh automatizovaných skladových řešení příští rok vzroste. Odhadujeme, že ze současných 200 milionů korun ročně na miliardu,“ řekl šéf Element Logic Czech Republic Jindřich Kadeřávek.

Například AutoStore systém je založený na souřadnicové mříži, krychlových skladovacích zásobnících a automatických ovladačích. V souřadnicových mřížích jsou uskladněny zásobníky se skladovým zbožím. Po kolejnicích se pohybují skladovací zásobníky, ze kterých pak zboží odebírají roboti v jednotlivých pracovních stanicích. Provoz robotů zajišťuje řídící centrum.

Velkým tématem z oblasti logistických trendů jsou drony. Již se používají při inventurách skladů, díky nim je totiž jednoduché se dostat i do vysokých a pro člověka hůře přístupných míst.

Coca-Cola v Praze otvírá nový automatizovaný sklad

Ekonomika

Dalším očekávaným využitím dronů je samotné doručování s jejich pomocí. „Nejedná se o vzdálenou budoucnost. Zejména se musí na to připravit zákony,“ poznamenal ředitel společnosti Der Kurier Přemysl Lukeš.

Autonomní kurýři

Ve velmi blízké budoucnosti se nejspíše budeme čím dál tím častěji v logistice setkávat i se samořídícími vozidly, a i s kamiony. Autonomní kamiony bez řidiče už například jezdí v Německu mezi Mnichovem a Norimberkem. Zatím tvoří součást konvoje kamionů, které řidiče mají.

V účtech ministerstva spravedlnosti kontroloři našli chyby za 112 milionů

Ekonomika

„Autonomní vozidlo by tak v případě doručování zásilek místo dosavadních kurýrů mohlo převážet jednoho nebo více kurýrních robotů a vypustit je tak, aby jako poslední článek distribučního řetězce zajistili doručení na požadované místo,“ nastiňuje Lukeš.

Výběr článků

Načítám