Článek
„Ministerstvo začalo prověřovat možné zvýšení rychlosti na tratích z Rakvic do Břeclavi, na čtvrtém železničním koridoru mezi Benešovem a Českými Budějovicemi, v Ejpovickém tunelu na trati z Rokycan do Plzně a na trati z Pardubic do Chocně,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Minimálně na jedné z uvedených tratí by se mělo jezdit rychleji už příští rok,“ upřesnil Novinkám.
Aktuálně mohou vlaky na určitých tratích jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině.
Rychlovlaky v Česku mají jezdit až 350 km/h
Například v sousedním Polsku vlaky jezdí dvoustovkou už od roku 2014, v Německu dokonce už přes tři dekády.
V Číně magnetické vlaky maglev jezdí přes 460 kilometrů v hodině, v této zemi stejně jako v Japonsku u těchto vlaků testovali i rekordní rychlost 600 km/h.
U nás v Ejpovickém tunelu se uvedená rychlost 200 km/h testovala poprvé již v roce 2020. Případné zrychlení vlaků ve čtyři kilometry dlouhém tunelu ovšem cestující úplně nevytrhne. V budoucnu by nicméně na seznam prověřovaných tratí podle mluvčího mohly přibýt i další modernizované úseky železnice.
Bude včas ETCS?
Na zvýšení rychlosti na železnici jsou podle Jemelky připraveni dopravci České dráhy a RegioJet. Generální ředitel ČD Michal Krapinec v nedávném rozhovoru serveru Zdopravy.cz řekl, že dráhy příští rok „doručí“ cestujícím rychlost 200 km/h, ale bez dalších podrobností. V tuto chvíli jezdí soupravy ČD dvoustovkou například na tratích v sousedním Německu. Dráhy aktuálně provozují sedm railjetů, šest pendolin řady 680 a šest lokomotiv 1216 Taurus, které umí dosáhnout rychlosti 230 kilometrů za hodinu.
Dráhy objednaly i další vlaky pro vyšší rychlosti. „Jedná se o 20 devítivozových jednotek ComfortJet. A dále je objednáno a ve výrobě 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron upravených také na rychlost 230 km/h, které začneme přebírat na konci příštího roku,“ uvedl mluvčí ČD Filip Medelský.
RegioJet bude vlaky pro vyšší rychlost teprve pořizovat.
Soupravy používané na tratích s vyšší rychlostí budou muset být vybaveny jednotným evropským zabezpečovačem ETCS, který funguje jako nezávislý dohled nad vlaky a automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí.
Správa železnic ovšem ve vyjádření pro Novinky nepotvrdila, že by příští rok s uvedenou rychlostí již počítala.
„Na zavedení rychlosti 200 km/h na české železnici dlouhodobě pracujeme. Mezi prvními by se jednalo o koridorové úseky mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Zvýšení rychlosti je však provázáno se zavedením výhradního provozu pod novým evropským zabezpečovačem tratí ETCS. To je na dotčené trati aktuálně plánováno na rok 2026,“ řekla Novinkám mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Co se týče skutečně vysokorychlostních tratí s rychlostí vlaků kolem 320 km/h, ty by se u nás měly začít stavět na Moravě za několik let. Na první rychlovlaky v provozu si zřejmě cestující počkají přinejmenším do roku 2035.