Článek
"Teď je jasné, že těmito manipulacemi byla ovlivněna auta v Německu. Podle našich současných informací jde o vozy s naftovými motory o objemu 2,0 a 1,6 litru," citovala Dobrindta agentura Reuters.
Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulaci s testy instaloval do zhruba 11 miliónů vozů po celém světě. Inkriminované motory mají i některé do nedávna vyráběné vozy Škoda.
Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Padají hromadné žaloby
Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.
V reakci na skandál ve středu rezignoval generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Dozorčí rada firmy v pátek jedná o jeho nástupci, favoritem je údajně šéf divize Porsche Matthias Müller. [celá zpráva]
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Německý automobilový koncern Daimler popřel obvinění ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), podle kterého firma podobně jako její rival Volkswagen manipulovala s údaji o emisích svých vozidel.