Článek
"Nařídil jsem spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby okamžitě zajistil přísné a specifické překontrolování naftových modelů VW nezávislými odborníky," řekl listu Bild německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn podle ministerstva dopravy slíbil, že firma úřadům při kontrole automobilů poskytne "absolutní podporu". Winterkorn se již v neděli za porušení pravidel v USA omluvil a podle některých pozorovatelů by dokonce mohl odstoupit z funkce, napsala agentura Reuters.
Auta Volkswagenu s naftovým motorem překontroluje i Švýcarsko. Francie vyzvala k prošetření emisního skandálu automobilky na úrovni EU.
Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel vyjádřil obavy z dopadů, které by skandál mohl mít na pověst německého automobilového sektoru. Ministr se nicméně domnívá, že Volkswagen celý případ rychle vyřeší a že skandál nezpůsobí žádnou trvalou újmu německému průmyslu.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl miliónu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (téměř 435 miliard Kč).
Musel o tom vědět, říká expert
Německý deník Bild připomíná, že americká automobilka GM musela kvůli závadám na zapalování zaplatit „jen” 900 miliónů dolarů (21,6 miliardy korun). Tyto závady přitom měly podle vyšetřovatelů souviset se 120 smrtelnými nehodami. Bild se také pozastavuje nad tím, že odhalení přichází právě v roce, kdy by měl VW předstihnout Toyotu jako největší automobilka světa podle prodejů, když se mu to podařilo v prvním pololetí.
Dozorčí rada Volkswagenu má už tento pátek jednat o tom, zda prodlouží Winterkornovu pracovní smlouvu do roku 2018. Prodloužení smlouvy začátkem září navrhl výkonný výbor rady.
Vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh prohlásil, že Winterkorn by sám rezignoval, pokud by se ukázalo, že je za skandál kolem emisí osobně zodpovědný. Podle německého odborníka na automobilový průmysl Guida Reinkinga je přitom "téměř nemožné si představit", že by Winterkorn o softwaru snižujícím emise během testování nevěděl.
Akcie Volkswagenu se v pondělí kvůli skandálu propadly téměř o pětinu, a zažily tak nejhorší den za posledních sedm let. Tržní hodnota automobilky klesla o zhruba 14 miliard eur (téměř 380 miliard korun). [celá zpráva]
Kontroly chystá i Korea
Emise vozů VW a Audi s naftovým motorem se chystá překontrolovat také Jižní Korea.
Pokud se objeví problém, vyšetřování se rozšíří na veškeré dovezené vozy z Německa s naftovým motorem, uvedlo jihokorejské ministerstvo životního prostředí. Obliba německých vozů v zemi v posledních letech prudce roste na úkor místních výrobců.
Kontrola se zatím týká zhruba 4000 až 5000 vozů značek VW Jetta a Golf a Audi A3 vyrobených v letech 2014 a 2015, napsala agentura Reuters.