Článek
„Je to vůbec poprvé, kdy se může prodávat maso z opravdových zvířat, kvůli kterému nebylo nutné zabít jediné zvíře nebo porazit jediný strom,“ nechal se slyšet šéf společnosti Eat Just Josh Tetrick.
Produkty z kultivovaného kuřecího masa by podle firmy v první fázi měly stát stejně jako prémiové kuřecí.
Zprávu na Twitteru přivítal australský filozof a etik Peter Singer, který dlouhodobě bojuje proti utrpení zvířat. „Tohle by mohlo ukončit utrpení desítek miliard kuřat ročně,“ napsal.
This could end the suffering of tens of billions of chickens every year -- Professor John Webster, emeritus professor of animal husbandry at University of Bristol calls it "“the single most severe example of man's inhumanity to another sentient animal." https://t.co/7ILlGdN4L6
— Peter Singer (@PeterSinger) December 2, 2020
Singer také odkázal na slova profesora Johna Webstera z bristolské univerzity, podle nějž představují životní podmínky brojlerů chovaných na maso „nejzávažnější příklad nelidskosti člověka vůči dalšímu vnímajícímu zvířeti“.
Kultivované maso – respektive pěstované, umělé nebo in-vitro maso – vzniká v laboratoři prostřednictvím kultivace zvířecích buněk. Patří do buněčného zemědělství a výrazně se liší od rostlinných náhražek masa.
Experiment se povedl. McDonald's bude nabízet burgery bez masa
Rostlinné náhražky proslavily především společnosti Beyond Meat a Impossible Foods. Tyto produkty se již dostaly mezi širokou veřejnost prostřednictvím supermarketů nebo fast foodů.
Alternativy masa čelí odporu masné lobby, která prosazuje legislativu, jež by je znevýhodnila. Posledním příkladem je neúspěšný pokus části poslanců Evropského parlamentu protlačit do reformy zemědělské politiky zákaz používání označení jako burger, karbanátek nebo párek pro výrobky, které neobsahují maso.
I rostlinnému burgeru se smí říkat burger, odhlasovali europoslanci
Jen ve Spojených státech podle organizace Good Food Institute tržby z prodeje těchto náhražek v roce 2019 dosáhly 939 milionů dolarů (24,85 miliard korun), což představuje meziroční nárůst o 18 procent.
U.S. plant-based meat retail sales grew by 18 percent in 2019 to $939 million https://t.co/RH05fPYKGg
— Bohumír Žídek 🌐 (@GodfreyCZ) December 6, 2020
S tím, jak se rostlinné náhražky masa dostaly mezi širokou veřejnost, výrazně klesla jejich cena. I ta zpočátku odpovídala spíš prémiovým produktům. Podobný vývoj je běžný u každého inovativního produktu.
Prošly jím například pračky, ledničky, mobilní telefony nebo v poslední době smartphony. Lze tedy očekávat, že v případě většího rozšíření k němu dojde i u umělého masa.