Článek
"Vyslyšeli jsme všechna doporučení, která nám v připomínkovém řízení k návrhu sazeb zaslalo sdružení autodopravců Česmad Bohemia," potvrdila Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Žižková.
Pokud by sedm základních pásem zůstalo, vypukl by zřejmě v účtování chaos. Vždyť návrh MD počítal na dálnicích a rychlostních komunikacích s 352 mýtnými úseky a na silnicích první třídy dokonce s pěti sty. Česmad Bohemia proti tomu ostře protestoval. [celá zpráva]
MD teď musí vše znovu přepočítat
V sedmi různých tarifních pásmech měly kamióny platit za průjezd 1,90 až 7,80 koruny za kilometr a na některých dálničních úsecích neekologická vozidla dokonce až 10 Kč/km. "Přitom některé úseky jsou dlouhé jen několik kilometrů," upozorňoval generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.
MD nyní připustilo, že taková diferenciace sazeb by byla neúnosná. Návrh se tedy bude předělávat na tři tarifní pásma.
"Musí se vše znovu přepočítat a návrh zásadně upravit. Průměrná cena mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích zůstane 4,05 koruny a na silnicích první třídy 1,90 Kč. Úseky s jednotnou sazbou se ale podstatně prodlouží," informovala Žižková.
Na dotaz, kdy bude definitivní návrh hotov, mluvčí odpověděla: "Musíme to stihnout tak, aby vláda mohla sazby projednat a schválit v průběhu září, jak to ukládá její usnesení z loňského 16. listopadu."
Vyplatí se jezdit v noci
Ministerstvo nadále počítá s rozdílným denním a nočním tarifem i se zvýhodněním kamiónů splňujících ekologické normy Euro 1 až 3. Přirážky naopak budou pro vozidla překračující emisní limity. "Ani ta však rozhodně nebudou platit 10 korun za kilometr, ale podstatně méně," ujišťuje Žižková.
Mýtným budou zatím zpoplatněny jen kamióny o hmotnosti nad dvanáct tun. Šimonovský odhaduje, že v prvním roce by mýto mělo vynést osm až deset miliard korun. Všechny vybrané peníze půjdou na konto Státního fondu dopravní infrastruktury, jenž je použije na opravy a další rozvoj dálniční a silniční sítě.
A jak tedy mýto dopravce zatíží? MD spočítalo, že například kamión se čtyřmi nápravami, který pojede z Břeclavi do Rozvadova po dálnicích D2, D1, D5 a rychlostní komunikaci R1, zaplatí při sazbách pro denní provoz celkem 2938 korun. Pokud ale využije i snížené noční sazby, přijde ho mýto na 2670 Kč, tedy o 268 korun levněji. Nutno ovšem dodat, že zmíněný výpočet byl ještě podle původního návrhu MD, který počítal se sedmi tarifními pásmy.
Dopravci odhadují, že po zavedení mýtného jim provozní náklady stoupnou až o třicet procent. Přitom už loni vykázala ztrátu pětina dopravních firem.
"Silniční doprava je kvůli drahé naftě v krizi. Je jasné, že mýto budou dopravci muset zahrnout do přepravních cen, což povede ke zdražení v obchodech," tvrdí Špryňar.
Některé dopravní firmy si už plánují, že po odstartování mýtného budou se zbožím vypravovat místo jednoho těžkého kamiónu dvě lehčí vozidla, aby nemusely platit. Vyjít vstříc se jim snaží i výrobci. Například Avia představila kamión o hmotnosti 11,99 tuny, tedy pod dvanáctitunovým mýtným limitem. Kamiónů na českých dálnicích a silnicích tedy zřejmě ještě přibude.
Brány už i na dálnici D5
Na berounském úseku dálnice D5 (Praha-Plzeň-Rozvadov) začala v pondělí výstavba mýtných bran. Motoristy zde proto v následujících dnech čekají dopravní omezení. Vůbec první brána vyrostla v červenci na nejstarší české dálnici D1. [celá zpráva]
Společnost Kapsch, která je generálním dodavatelem mikrovlnného mýtného systému, má nyní podle ČTK rozestavěno v celém Česku už 26 bran a dalších deset začne stavět v nejbližších dnech.