Článek
Ceny známek v roce 2006 určí vláda nařízením. Zákon, v němž se doby platnosti změnila, schválil minulý rok parlament.
Znevýhodňuje především auta, která dálnici používají jen málo. Místo týdenní známky pro kamióny za 900 korun, kterou si jednorázově koupili v roce 2004, mají nyní v nabídce 15denní za 1300 korun. Podobně se ceny změnily i u osobních aut.
Stát chtěl původně zrušit jednodenní známky pro kamióny. Chtělo tím omezit doopravce, aby nevyužívali ČR jako tranzitní zemi. Jednodenní známka je v porovnání s cenami v okolních zemí směšně levná, kamión za ni zaplatí 250 korun. I tak EU Česko kritizuje, že poměr jednodenní a roční známky pro kamióny je nevýhodný. Za roční kupón dopravci dají 14 tisíc korun.
Provoz kamiónů se na českých dálnicích prudce zvýšil po vstupu země do EU. Okolní státy, Rakousko a Německo, navíc zavedly elektronické mýtné, a auta tak mnohdy raději projedou skrz ČR.
Ceny dálničních kupónů v roce 2004 a 2005 (v Kč) | ||
doba platnosti | 2004 | 2005 |
vozidla do 3,5 tuny | ||
desetidenní | 150 | - |
patnáctidenní | - | 200 |
měsíční | 250 | - |
dvouměsíční | - | 300 |
roční | 900 | 900 |
vozidla 3,5 tuny až 12 tun | ||
desetidenní | 450 | - |
patnáctidenní | - | 650 |
měsíční | 1200 | - |
dvouměsíční | - | 1750 |
roční | 7000 | 7000 |
vozidla nad 12 tun | ||
jednodenní | 250 | 250 |
desetidenní | 900 | - |
patnáctidenní | - | 1300 |
měsíční | 2300 | - |
dvouměsíční | - | 3500 |
roční | 14 000 | 14 000 |
EU se nelíbí ani dovoz ojetin
Kromě toho EU zahájila správní řízení s ČR také ve věci letecké dopravy. Chce totiž nahradit exkluzivní smlouvu mezi jednotlivými členskými státy a USA v letecké dopravě jednou dohodou za celou unii. Kromě Česka vede toto správní řízení proti dalším 19 členským zemím. Náhrada exkluzivní smlouvy společnou dohodou EU s USA by podle Šimonovského neměla mít dopad na cestující.
EU proti Česku nedávno otevřela také řízení ve věci dovozu ojetých vozidel. Unii se nelíbí, že ČR dovoluje dovážet ojetá auta starší osmi let jen pokud mají homologaci. V opačném případě je považuje za odpad a přes hranici nesmí. Česko se podle Šimonovského bude snažit EU přesvědčit o tom, že omezení při dovozu mají smysl.