Článek
Firmy, které ministerstvo dopravy z tendru na mýtné v ČR pro nedodržení formálních náležitostí vyloučilo, se ale již obrátily na české soudy. Například italská Autostrade chce, aby Krajský soud v Brně vydal předběžné opatření, které by podpisu smlouvy zamezilo. [celá zpráva]
Autostrade se také obrátila na Evropskou komisi. Šimonovský ale nepovažuje za pravděpodobné, že by EK kvůli mýtnému proti Česku zahájila řízení. Postup ministerstva dopravy již také ve dvoustupňovém řízení potvrdil antimonopolní úřad. [celá zpráva]
Firma Kapsch musí dodržet to, co v soutěži nabídla, je to například splnění obou původně plánovaných etap zavádění systému naráz. Stát požadoval v roce 2007 zpoplatnit 970 km dálnic a rychlostních komunikací a vybranou sít silnic 1. třídy až o rok později. Kapsch ale nabídl, a nyní bude muset dodat, systém od roku 2007 hned na všech 2100 kilometrech dálnic i silnic 1. třídy. Mýtné budou platit vozy nad 12 tun.
Středočeský kraj se bojí přetížení svých silnic
K úplnému zrušení soutěže na mýtné vyzval nedávno hejtman středočeského kraje Petr Bendl (ODS). Podle něho zavedení mýtného povede k objíždění zpoplatněných silnic po vozovkách nižší kategorie, které tak budou neúměrně přetíženy těžkými vozidly. To mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková odmítla s tím, že v zahraničí, kde bylo mýtné zavedeno, nezačaly kamióny ve velké míře zpoplatněné úseky objíždět.
Roční výnos ze silnic zpoplatněných pro kamióny mýtným bude činit asi deset miliard korun a bude tak desetkrát vyšší než současný výnos z dálničních známek. Česko bude navíc díky proměnným sazbám podle denní doby moci dopravce směrovat k jízdám do méně vytížených časů. Po zavedení mýtného také ministerstvo dopravy očekává mírný úbytek tranzitní dopravy, která narostla po vstupu ČR do EU, ale zřejmě také v souvislosti se zavedením mýtného, a tím pádem zdražením silnic, v Německu a Rakousku.
Ministerstvo dopravy již avizovalo, že by příští vláda měla prosadit rozšíření mýtného také na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Výnos by tak vzrostl z nyní plánovaných deseti na 24 až 25 miliard korun ročně.