Hlavní obsah

Silniční inspekce odhalí přestupky i na dálku

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Nové vozy vznikající silniční inspekce umí snímat data z tachografů nákladních automobilů i na dálku. Chytrý tachograf, který zaznamenává údaje o době řízení či rychlosti vozidel, budou moci zaměřit na vzdálenost 100 až 150 metrů podle viditelnosti. Inspektoři budou od července kontrolovat kamiony sami, tedy bez účasti policistů nebo celníků. Budou moci odvádět auta ke kontrole i ukládat pokuty.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Představení nových vozidel vznikající Inspekce silniční dopravy

Článek

Inspektoři dokážou z auta již jen při míjení nákladního vozidla zjistit, zda řidič dodržuje bezpečné přestávky, má tachograf zapnutý nebo zda se s tachografem nemanipulovalo. Umožní jim to technologie vyhrazené komunikace krátkého dosahu.

Spolu s daty z vysokorychlostních vah technologie inspektorům poskytne automatizovaný předvýběr vozidel ke kontrole. V pátek o tom informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a zástupci Centra služeb pro silniční dopravu, ze kterého má 1. července vzniknout Inspekce silniční dopravy.

„Inspektoři se zaměří na dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů, správné upevnění nákladu a hmotnost nákladních vozidel,“ uvedl Kupka. Vznik inspekce má podle něj omezit provoz přetížených kamionů, zvýšit bezpečnost na českých dálnicích a silnicích a také vytvořit spravedlivější podnikatelské prostředí.

Hlavním úkolem inspekce bude podle Kupky kontrola přetížených kamionů. Na měření emisí či kontroly osobních aut se budou zaměřovat jen ojediněle, a to v takovém případě, kdy auto v provozu už na první pohled nesplňuje technické parametry nebo výrazně kouří. To se stává například u tuningových sportovních vozů, které mají kvůli výkonu vymontovaný katalyzátor.

Inspektoři budou moci sami ukládat pokuty na místě nebo kauce až do výše 200 tisíc korun. V případě nebezpečně přetíženého kamionu mu mohou znemožnit jízdu řetězy na kolech. Až když dopravce zajistí předpisům odpovídající vozidla pro překládku nákladu na přilehlém stanovišti, kola odblokují a doprovodí ho tam.

Pro největší kamiony platí povolená hmotnost do 48 tun, což je více než ve většině dalších zemí Evropy. Menší hmotnostní limity jsou ale v Česku nastavené pro nákladní vozy s méně nápravami. Při kontrole na parkovišti se váží i zátěž jednotlivých náprav.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Vozy Inspekce silniční dopravy budou vybaveny i lehátkem pro kontrolu pod vozidlem, žebříkem nebo i řetězy pro zajištění kol vozidla, pokud mu zakážou další jízdu.

Moderní technologií je vybaveno 21 nových dodávek silniční inspekce. K dispozici budou mít ještě několik starších vozidel. Dvě jednotky budou mít vybavení pro měření emisí a další dvě budou fungovat jako takzvané mobilní STK. Dodání vozů pro mobilní STK je ale v plánu až postupně v průběhu druhého pololetí.

Vedle dodávek bude mít inspekce k dispozici ještě třináct vozů Škoda Karoq, které budou sloužit pro přivádění vozidel ke kontrole, jak to dřív dělala policie. Dodávka s rozloženými váhami připravenými na kontrolu kamionů bude číhat připravená na parkovišti.

Vozidla silniční inspekce budou mít modré majáky a vzadu displej, kde se ukazují pokyny „následuj mě - follow me“.

„Je tedy vhodné řidiče upozornit, že od července je bude zastavovat i někdo jiný než pouze policisté,“ řekl Pavel Bergman, náměstek ředitele pro kontrolní úsek Centra služeb pro silniční dopravu.

Pokud by se řidič rozhodl kontrolu neposlechnout a ujet, nebo by byl během kontroly agresivní, inspektoři přivolají policejní hlídku. Vozy inspekce jsou vybaveny kamerovým systémem, který má sloužit i pro zvýšení bezpečnosti pracovníků.

Související témata:

Výběr článků

Načítám