Článek
Inspektoři dokážou z auta již jen při míjení nákladního vozidla zjistit, zda řidič dodržuje bezpečné přestávky, má tachograf zapnutý nebo zda se s tachografem nemanipulovalo. Umožní jim to technologie vyhrazené komunikace krátkého dosahu.
Spolu s daty z vysokorychlostních vah technologie inspektorům poskytne automatizovaný předvýběr vozidel ke kontrole. V pátek o tom informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a zástupci Centra služeb pro silniční dopravu, ze kterého má 1. července vzniknout Inspekce silniční dopravy.
„Inspektoři se zaměří na dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů, správné upevnění nákladu a hmotnost nákladních vozidel,“ uvedl Kupka. Vznik inspekce má podle něj omezit provoz přetížených kamionů, zvýšit bezpečnost na českých dálnicích a silnicích a také vytvořit spravedlivější podnikatelské prostředí.
Hlavním úkolem inspekce bude podle Kupky kontrola přetížených kamionů. Na měření emisí či kontroly osobních aut se budou zaměřovat jen ojediněle, a to v takovém případě, kdy auto v provozu už na první pohled nesplňuje technické parametry nebo výrazně kouří. To se stává například u tuningových sportovních vozů, které mají kvůli výkonu vymontovaný katalyzátor.
Inspektoři budou moci sami ukládat pokuty na místě nebo kauce až do výše 200 tisíc korun. V případě nebezpečně přetíženého kamionu mu mohou znemožnit jízdu řetězy na kolech. Až když dopravce zajistí předpisům odpovídající vozidla pro překládku nákladu na přilehlém stanovišti, kola odblokují a doprovodí ho tam.
Pro největší kamiony platí povolená hmotnost do 48 tun, což je více než ve většině dalších zemí Evropy. Menší hmotnostní limity jsou ale v Česku nastavené pro nákladní vozy s méně nápravami. Při kontrole na parkovišti se váží i zátěž jednotlivých náprav.

Vozy Inspekce silniční dopravy budou vybaveny i lehátkem pro kontrolu pod vozidlem, žebříkem nebo i řetězy pro zajištění kol vozidla, pokud mu zakážou další jízdu.
Moderní technologií je vybaveno 21 nových dodávek silniční inspekce. K dispozici budou mít ještě několik starších vozidel. Dvě jednotky budou mít vybavení pro měření emisí a další dvě budou fungovat jako takzvané mobilní STK. Dodání vozů pro mobilní STK je ale v plánu až postupně v průběhu druhého pololetí.
Vedle dodávek bude mít inspekce k dispozici ještě třináct vozů Škoda Karoq, které budou sloužit pro přivádění vozidel ke kontrole, jak to dřív dělala policie. Dodávka s rozloženými váhami připravenými na kontrolu kamionů bude číhat připravená na parkovišti.
Vozidla silniční inspekce budou mít modré majáky a vzadu displej, kde se ukazují pokyny „následuj mě - follow me“.
„Je tedy vhodné řidiče upozornit, že od července je bude zastavovat i někdo jiný než pouze policisté,“ řekl Pavel Bergman, náměstek ředitele pro kontrolní úsek Centra služeb pro silniční dopravu.
Pokud by se řidič rozhodl kontrolu neposlechnout a ujet, nebo by byl během kontroly agresivní, inspektoři přivolají policejní hlídku. Vozy inspekce jsou vybaveny kamerovým systémem, který má sloužit i pro zvýšení bezpečnosti pracovníků.