Článek
"Náklady už loni zvedlo mnohým českým dopravcům zavedení mýtného na rakouských dálnicích. Letos v lednu mýtné odstartovalo i v Německu. Navíc nastal prudký růst cen pohonných hmot. Dosavadní ceny za přepravu jsou proto už neudržitelné," řekl v pátek mluvčí Česmadu Martin Felix.
Mluvčí přitom připustil, že řadu dopravních firem čeká krach. V tvrdé konkurenci, která na trhu panuje, se vyššími cenami nebudou schopni prosadit.
Pomoci má alespoň nižší silniční daň
Česmad Bohemia vzhledem k situaci požaduje, aby nákladní vozidla splňující přísné ekologické normy měla i nadále nižší silniční daň. Ta je teď pro automobily vyhovující normě Euro 2 nižší o 60 procent, a pro Euro 3 dokonce o 66 procent.
"V případě Eura 2 však zvýhodnění končí už 31. prosince 2005. Požádali jsme proto ministra financí Bohuslava Sobotku a ministra dopravy Milana Šimonovského o prodloužení i na rok 2006, než bude jasné, jaké budou v ČR tarify mýtného. Ministři slíbili, že na podzim předloží do parlamentu příslušný návrh," informoval Felix.
Skepticky se naopak Česmad dívá na možnost, že by stát reagoval na prudký vzestup cen pohonných hmot snížením spotřební daně. Ta je nyní v ČR 11,84 koruny na litr benzínu či nafty.
"Nepředpokládáme, že by se to dalo prosadit. Spotřební daň z pohonných hmot je u nás jedna z nejnižších v Evropské unii. Bylo by to tedy politicky neprůchodné," konstatoval Felix.
To Právu včera potvrdil mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. "O snížení spotřební daně na pohonné hmoty vláda neuvažuje," prohlásil. Výnosy státu z této daně se rok od roku zvyšují, a loni už přesáhly 65 miliard korun. Podle Zemana by na jejím snížení vydělali prakticky jen prodejci. Stát totiž čerpadlářům nemůže přikázat, aby to promítli do cen benzínu a nafty.
Ministerstvo slibuje s dopravci jednat
Mýtné se má v ČR po několikaměsíčním zkušebním provozu začít vybírat od 1. ledna 2007. Podle vlády by ho měly v první etapě platit pouze kamióny o hmotnosti nad 12 tun. Definitivně o tom ale rozhodne až parlament při projednávání vládní předlohy novely zákona o pozemních komunikacích. Vláda poslance požádala, aby první čtení proběhlo již na mimořádné schůzi Sněmovny, která začne 16. srpna.
Podle ředitele odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiřího Nouzy by měly být v ČR tarify nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 0,22 eura za kilometr, a vyšší než v Německu (tam je to 0,124 eura/km).