Článek
„Existují možnosti nočního osvětlení bez oslnění, jsou s tím zkušenosti ze zahraničí, tak nevím, proč by to nemohlo fungovat i u nás,“ řekl Ťok v České televizi. Dodal, že se o tom radil i s experty z ČVUT.
„Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase, kdy je na té silnici nejmenší zatížení. Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči nejezdí. To sice stavby prodraží, výhodou ale budou podstatně spokojenější motoristé a rovněž i větší bezpečnost na silnicích,“ prohlásil Ťok.
Do hry chce vrátit PPP projekty
Dalším řešením pro urychlení staveb by mělo být zapojení privátního kapitálu do výstavby dopravní infrastruktury, takzvaných PPP projektů.
Vhodné komunikace pro financování ze soukromých peněz jsou podle Ťoka rychlostní silnice R4 z Prahy do Příbrami a Strakonic a rovněž R7 z Prahy na Chomutov. Jde o komunikace, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN – T) a je možné na jejich stavbu použít pouze národní zdroje, nikoliv evropské dotace. To byl problém v případě úseku D3, který dříve úřad chtěl formou PPP projektů stavět.
Evropské spolufinancování totiž vyvolávalo kritiku, proč podobný projekt svěřovat soukromé společnosti, když si na spolufinancování může stát například půjčit a úroky z půjčky vyjdou laciněji, dodal ministr. Podobně selhal projekt na využití privátního kapitálu pro stavbu ostravské D47.