Hlavní obsah

Silničáři otevřeli celý obchvat Klatov, zrychlí cestu na Šumavu

Klatovy

Úleva pro Klatovy i pro řidiče směřující od Plzně do železnorudské části Šumavy. V pondělí 2. prosince odpoledne se podařilo zprovoznit celý osmikilometrový obchvat dvacetitisícového města. Státní stavba za miliardu trvala tři roky, většinu nákladů pokryla unijní dotace.

Cestu na Šumavu zrychlí v pondělí kompletně zprovozněný obchvat KlatovVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

První část dvouproudové komunikace, která vede východně od Klatov, se řidičům otevřela na počátku září, kdy pět kilometrů propojilo Štěpánovice s výpadovkou na Horažďovice.

Teď se „kruh“ uzavřel a nová silnice prodloužená o další tři kilometry ústí jižně od města, před Malou Vískou, na hlavní tah do Železné Rudy. Na obchvatu jsou tři kruhové křižovatky a devět mostů včetně sto šedesát pět metrů dlouhé estakády přes železniční trať.

Foto: Ivan Blažek

Sto šedesát pět metrů dlouhá estakáda přes železniční trať

Doposud trvala cesta přes druhé největší město Plzeňského kraje i přes dvacet minut. „Po obchvatu to není ani polovina,“ řekl Novinkám a Právu klatovský starosta Rudolf Salvetr (ODS). Přes nejvytíženější části města zatím projíždělo i přes sedmnáct tisíc aut denně.

„Předpokládám, že po otevření celého obchvatu to lidé v Klatovech velice rychle poznají. Hlavně během zimní a letní rekreační sezony. Kdyby ubylo dvacet třicet procent aut, především těch nákladních, bude to znát. Nevidím teď nejmenší důvod, aby tranzitní doprava projížděla přes město. Ten, kdo tady nemá nic k vyřizování, pojede okolo, ušetří si kolony, stání na semaforech,“ zdůraznil starosta.

Řada problémů

Obchvat je sice otevřený, ale s jeho úplným dokončením se počítá až v květnu. Stavbu, o které se mluvilo již od sedmdesátých let, pronásledovala řada problémů.

„Kvůli valorizacím a vícepracím se zatím prodražila zhruba o sto milionů. Nyní jsme na přibližně miliardě, konečná částka zatím stanovená není,“ sdělil Miroslav Blabol, ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic.

Foto: Ivan Blažek

Stavba obchvatu trvala tři roky a přinesla řadu problémů.

Karel Rypl, předseda představenstva firmy Silnice Group, uvedl, že potíže souvisely zejména se zemními pracemi. Prodražilo se dočasné ukládání zeminy a vytěžená hornina neměla takové složení, jaké se předpokládalo, nešlo ji využít na budování náspů. V lednu museli stavaři také rozebrat již hotový menší most, protože se ukázalo, že je z nekvalitních prefabrikátů. Termín zprovoznění obchvatu se nicméně podařilo dodržet.

Na řadě jsou Přeštice

Cesta z Plzně na Železnou Rudu je rok od roku komfortnější. Po loňském zprovoznění obchvatu Horní Lukavice vede od okraje Plzně až před Přeštice patnáct kilometrů dlouhá čtyřproudová rychlostní silnice. „Příští rok zahájíme stavbu obchvatu Přeštic,“ slíbil při klatovském „střihání pásky“ ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Tendr na pětikilometrový obchvat pětitisícových Přeštic ještě není uzavřený, i když už došlo na otevírání obálek. S nejnižší nabídkou - 788 milionů korun bez DPH, což je jen něco přes polovinu odhadní ceny - přišlo konsorcium firem VALCANO, Duna Aszfalt a Silnice Klatovy. „Chtěli jsme ještě dovysvětlit nějaké věci. Pokud se tak stane, bude s nimi pravděpodobně uzavřena smlouva, pokud ne, výběrové řízení bude pokračovat,“ vysvětlil Blabol s tím, že jasno by mělo být v nejbližších dnech.

Účet za nové silnice u Plzně a Klatov nabobtná o stamiliony

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám