Článek
Na zásadní obrat v silničářských plánech upozornily Hospodářské noviny s odkazem na ředitele ŘSD Radka Mátla. Po dokončení současné etapy by se další práce měly zastavit až do doby, než bude dostavěna dálnice D35 přes českomoravské pomezí. To znamená, že stavbaři by se k Brnu vrátili až ve třicátých letech.
Sám Mátl se na síti X vyjádřil nejprve ne právě srozumitelně. ŘSD prý dál pokračuje v přípravách stavby. „ŘSD nadále pokračuje v přípravě rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi včetně zahájení realizace MÚK Brno - jih ve 2025. Ale zabýváme se technickými možnostmi a optimalizací postupů při realizaci pro minimalizaci negativních dopadů do provozu,“ napsal doslova.
Později upřesnil, že rozšíření D1 přináší obrovské problémy. „Viděli jsme to v první etapě stavby Brno centrum – Brno jih, kdy kolony byly někdy dlouhé až desítky kilometrů. Z toho důvodu tu situaci analyzujeme a zkušenosti z této první etapy chceme začlenit do dalších projektů. Zvažujeme různé technické možnosti. Jsou to například širší jízdní pruhy v dopravním omezení 2+2, protože se ukázalo, že když byly širší jízdní pruhy, tak to začalo fungovat lépe a kolony byly menší,“ napsal Novinkám. Další možností je i práce s odbočovacími pruhy.
Nyní se pracuje mezi křižovatkami s dálnicí D2 a výpadovkou na Znojmo a Vídeň, kudy projíždí denně téměř 80 tisíc aut. Hotovo by mělo být v dubnu, o dva měsíce dříve před původním plánem.
Anketa
Před několika dny ministr dopravy Martin Kupka pózoval na stavbě a tvrdil, jak je rozšiřování důležité. „Rozšíření dálnice D1 u Brna na šest pruhů je nezbytnou podmínkou, abychom dokázali zvládnout každodenní dopravní nápor,“ uvedl ministr.
Resort se ke slovům šéfa ŘSD Novinkám zatím nevyjádřil.
Začne přestavba křížení D1 a D2?
Pokud se silničáři pro odklad stavby rozhodnou, místo téměř třiceti kilometrů šestiproudé dálnice u Brna to budou pouhé dva kilometry.
Navázat na nynější práce měla přestavba křižovatek dálnic D1 a D2, kde se mělo začít původně stavět ještě letos, avšak kvůli složitosti akce se to odsunulo na druhé pololetí příštího roku. Stavba za čtyři miliardy korun by měla trvat zhruba dva roky.
Dostavba celé dálnice D35, která je alternativou D1 pro spojení Moravy s Čechami, přitom rozhodně není na pořadu dne. Dnes chybí postavit ještě 80 kilometrů, mezi Ostrovem u Vysokého Mýta a Svitavami jsou úseky v různé fázi rozestavěnosti, od Svitav na východ směrem na Mohelnici se zatím nestaví. Silničáři předpokládají, že by mohlo být hotovo v roce 2029.
Právě D35 by měla dálnici D1 ulevit a uzavírky by pak nepůsobily tolik problémů.