Článek
Prodejci chtějí výprodeji vyprázdnit sklady a udělat místo pro nové zboží. Hlavní vlna výprodejů přijde začátkem ledna, trvat budou zhruba měsíc. Lidé tak, pokud jim po Vánocích nějaké peníze zbyly, často nákupy potřebných věcí odkládají na leden.
Výprodej tento týden zahájil například obchodní řetězec Tesco, který o 20 až o 50 procent zlevnil textil, obuv, vánoční dekorace, hračky, nádobí a elektroniku. "Lidé po Vánocích nakupují hlavně zlevněné zimní oblečení a elektroniku, dobře na odbyt jdou ale také hračky. Hodně zákazníků při nákupu elektroniky využívá dárkové poukázky, které dostali pod stromeček," řekla Ivana Dubnová z Tesco Stores ČR.
Zimní výprodej v pondělí odstartovaly i hypermarkety Interspar, které zlevnily vybrané výrobky až o 75 procent. Například počítačovou sestavu mohou lidé v Intersparu koupit o 20 procent levněji, pánskou zimní bundu o 42 procent.
Pozadu nezůstala ani Hypernova. "Slevy jsou až 60procentní a týkají se hraček, sportovních potřeb, domácího textilu a elektra. Některý textil jsme zlevnili již minulý týden," uvedla mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Černá. Podle ní lidé nakupují především textil.
Nejen hypermarkety
Pozadu se slevami nejsou ani specializované obchody. Ve středu odstartují sezónní výprodej například prodejny Marks & Spencer, které zlevní textil až o 50 procent. Levněji lze po Vánocích koupit také nábytek, který až o 50 procent zlevnily například prodejny Ikea.
Slevy však nejsou výsadou jen řetězců. Ceny jsou dolů i ve značkových a luxusních obchodech, snížení sice není tak velké, přesto se mnoha lidem vyplatí koupit si věc, kterou si za její běžnou cenu nemohou dovolit.
Obchodníci tvrdí, že Češi letos za předvánoční nákupy utratili více peněz než loni, konkrétní údaje se však zdráhají zveřejnit. Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším obdobím v roce. Například poslední víkend před vánočními svátky mnohé obchody hlásily až trojnásobný nárůst tržeb. "Letošní Vánoce byly úspěšnější než ty loňské," uvedla Dubnová. Podle hlavní ekonomky Next Finance Markéty Šichtařové Češi letos v předvánočním období utratí v obchodech až 233 až 240 miliard korun, což bude přibližně o čtyři procenta meziročně více.
Loňské problémy se nečekají
Povánoční výprodeje letos v lednu znamenaly pro tento trend částečný obrat. Po výprodejích v řetězcích Carrefour se ukázalo, že obchody často slibují zboží, které nemají na skladě, že rozdíl cen není tak velký, jak uvádějí, či že původní cena, z níž se procenta počítají, je značně nadsazená.
Obchody po kampani, která se proti nim rozběhla, začaly zajišťovat dostatek zboží, na nějž je sleva. Uvádějí tak, kolik zlevněného zboží mají na skladě. Pravidla dává výprodejům i novela zákona o regulaci reklamy.