Článek
Tabulky u vchodu do prodejen podle od začátku roku platné novely zákona o potravinách nezobrazují skutečný původ sortimentu, ale podíly jednotlivých dodavatelů podle sídla v daném státě. Na tiskové konferenci to v úterý řekl prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.
Seznam tak zahrnuje firmy, které sice mají sídlo v ČR, ale nejsou výrobci produktu, nýbrž jeho distributoři. Jde o častý případ například u značkového zboží a ovoce a zeleniny pěstované v zahraničí.
Potravináři jsou proto připraveni iniciovat novelu, podle níž by řetězce musely seznam sestavit na základě toho, kde jsou jimi prodávané výrobky vyrobeny. Za nic neříkající označili údaje, které musí od začátku roku zveřejňovat i sami obchodníci. Tabulka totiž nezobrazuje původ sortimentu, ale podíly dodavatelů podle sídla v daném státě. Podle údajů z loňského června je skutečný podíl zboží českého původu v regálech řetězců výrazně nižší, než uvádějí čísla na tabulkách.
Billa u ČR uvádí 93,5 procenta
Například hypermarkety Globus uvádějí, že odebírají od firem se sídlem v Česku 93 procent zboží, Billa ještě o půl procenta více. Na druhé straně například Lidl odebírá 44 procent zboží českého původu.
Z údajů, které obchodní řetězce začátkem června poskytly ministerstvu zemědělství, přitom vyplynulo, že podíl českých potravin se pohybuje mezi 40 a 75 procenty.
"Tabulka dle našeho názoru není objektivní, protože metodika stanovení tabulky zásadně zkresluje informace zveřejněné jednotlivými obchodníky," uvedla mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.
Obchodní řetězec Globus uvádí, že nejvíce zboží odebírá od dodavatelů se sídlem v ČR (93 procent), dále z Německa (3,4 procenta), Slovenska (1,2 procenta), Itálie (jedno procento) a Polska (0,3 procenta). Tesco uvádí u ČR 84,9 procenta.
„Přehled informuje o tom, ve kterých zemích nakupujeme potraviny. Téměř 85 procent našeho obratu pochází ze spolupráce s českými obchodními partnery. Uvedené informace jsou v souladu s tím, co stanoví zákon. Zároveň je důležité, aby zákazníci nezaměňovali uvedené údaje za informaci o původu potravin, proto je u seznamu uveden také vysvětlující text,” řekl Novinkám mluvčí Teska Jiří Mareček.
Potraviny podle seznamu dál Tesco nakupuje v Polsku (4,4 procenta), na Slovensku (3,7 procenta), ve Španělsku (1,1 procenta)
Povinnost mají jen velké obchody
Podíl tržeb z prodeje potravin od dodavatelů se sídlem v ČR na celkových tržbách řetězců Albert dosahuje 89,8 procenta. Na dalších místech seznamu figurují Polsko (5,4 procenta), Slovensko (1,4 procenta), Nizozemsko (jedno procento) a Maďarsko (0,5 procenta).
Vzhledem k drtivému procentu českých distributorů seznamy kupující nijak neznepokojuje a příliš je nezkoumají.
„Zákazníci to nijak nekomentují, ani se na nic neptají tak, jak jsme předpokládali,” řekla Novinkám mluvčí Aholdu Judita Urbánková. Pokud by nařízení v této podobě platilo i v budoucnu, řetězec seznam obmění podle aktuálních čísel opět na začátku příštího roku.
Novela zákona o potravinách ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun od 1. ledna povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Seznam musí obchodníci ohlásit také ministerstvu zemědělství.