Hlavní obsah

Sestřelení nad Ukrajinou nestačilo. Malaysia Airlines poslaly letadlo přes bojovou zónu v Sýrii

Aktualizováno

Letecká společnost Malaysia Airlines, která přišla v minulých měsících o dvě letadla se stovkami pasažérů, nechala svůj další stroj letět nad bojovou zónou v Sýrii. Informaci agentury AFP společnost přiznala s tím, že Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) syrský letecký prostor nevyčlenila z povolených leteckých tras. Na sociálních sítích tato informace vyvolala pobouření.

Foto: Edgar Su, Reuters

Letadlo Malaysia Airlines na letišti v Kuala Lumpuru.

Článek

Společnosti se nejprve na jaře ztratil boeing směřující s 239 lidmi na palubě do Pekingu. Údajně se zřítil v odlehlé oblasti na jihu Indického oceánu, ale stopy po něm se nenašly. Další boeing s 298 lidmi na palubě byl minulý týden zřejmě sestřelen nad východní Ukrajinou.

Společnost nyní přiznala, že kvůli uzavření letecké trasy nad Ukrajinou odklonila v neděli let MH004 z Kuala Lumpuru do Londýna na trasu nad Sýrií. Ještě v sobotu se ale Sýrii vyhýbala, upozornil server The Daily Telegraph, podle něhož nedělní let míjel bojiště u syrského Homsu.

Rebelové předali černé skříňky malajsijským představitelůmVideo: Novinky/Reuters

„Let MH004 byl po celou dobu v prostoru povoleném Mezinárodní organizací pro civilní letectví. Syrský vzdušný prostor není nijak omezen," bránily se v pondělním prohlášení malajsijské aerolinky.

Na sociálních sítích se však okamžitě objevily kritické komentáře. „Co se s těmi chlápky děje? Malajsijci teď létají nad Sýrií," napsal jeden uživatel Twitteru. „Chtějí přijít o další letadlo?" reagoval další.

Foto: Evgeniy Maloletka, ČTK/AP

Zástupce mise OBSE Alexander Hug u trosek malajsijského boeingu

Malajsijské aerolinie i vláda se bránily kritice za to, že se let MH17 ocitl nad bojovou zónou na Ukrajině, tím, že šlo o trasu, kterou ICAO povoluje a jež byla běžně využívána pro lety z Evropy do Asie.

Některé jiné aerolinky ale své lety preventivně odkláněly. [celá zpráva]

I další ale nad východní Ukrajinou létaly. Minulý týden to byl letoun společnosti Virgin z Dillí do Londýna či stroj společnosti Singapore Airlines letící z Kodaně do Singapuru.

Kudy létat?

Malaysia Airlines zatím nereagovaly na dotazy, zda hodlají pro lety z Evropy a na tento kontinent nadále využívat syrský vzdušný prostor. Podle AFP chce společnost minimalizovat letový čas a náklady na spotřebu paliva. Vzhledem ke konfliktům na Blízkém východě a v Afghánistánu je stále těžší najít bezpečné trasy do Asie.

Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Tony Tyler se v úterý zastal malajsijské letecké společnosti, když prohlásil, že „vlády a letecké navigační služby poskytují informace o vhodných leteckých trasách a malajsijské letadlo M17 letělo na jedné z nich".

Související články

Výběr článků

Načítám