Hlavní obsah

Servis pro vlaky za 235 milionů. V Havlíčkově Brodě roste nová hala pro moderní soupravy

Havlíčkův Brod

Největší železniční uzel na Vysočině zase o něco zvýrazní své postavení. V havlíčkobrodském depu začala stavba nové opravárenské haly dlouhé 67 metrů. České dráhy za 235 milionů korun výrazně vylepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Stávající servisní hala potřebám moderních vlakových souprav nevyhovuje.

Článek

Modernizace je nutným krokem, stávající servisní zázemí je totiž přizpůsobené na starší typy souprav. Po Chebu je to už druhá servisní hala, jejíž stavbu letos národní dopravce zahájil.

„V Havlíčkově Brodu servisujeme především regionální vlaky hned pro dva kraje – Pardubický a Kraj Vysočina. Právě do těchto dvou krajů jsme v uplynulém období doručili nové moderní regionální vlaky v podobě elektrických RegioPanterů a motorových RegioFoxů. Pro servis těchto vlaků bude nová hala přednostně určena,“ vysvětluje generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Nejdřív zbourají staré objekty

Nová hala vyroste vedle té stávající. Bagristé už se pustili do práce a zbourali některé staré přízemní budovy.

„Nové hale ustoupí sklad, olejárna, kancelář, dílna elektroniky, čistírna odpadních vod a dílna elektrikářů, kteří teď budou provizorně sídlit ve stavebních buňkách,“ popisuje vedoucí brodského servisního střediska Jaroslav Prchal.

Pro cestující je dobrou zprávou to, že by soupravy měly v případě servisu či poruchy strávit mimo provoz kratší čas. Nové zázemí totiž technikům výrazně zjednoduší práci. Hala by měla být podle ČD dokončena a předána na jaře 2026.

„Teď bojujeme i s místem. Nové vlaky mají na rozdíl od starších souprav víc zařízení na střeše,“ vysvětluje jeden z rozdílů Prchal. Ve středisku provádí servis, opravy a technické kontroly.

Technikům pomůže jeřáb i lávky

Nová hala bez problémů pojme celé moderní soupravy, bude průjezdná a dvoukolejná. Opravy zjednoduší mostový dvounosníkový jeřáb s nosností až 12,5 tuny, nebudou chybět ani obslužné kanály, prohlížecí lávky pro snadný přístup na střechu vlaku a vizuální kontrolu celého vlaku.

Hala bude vybavena i elektromechanickými patkovými zvedáky pro zvedání kolejových vozidel a také zařízením pro odsávání výfukových spalin. V boční přístavbě bude navíc i zázemí pro zaměstnance a skladový prostor.

Z depa v Havlíčkově Brodu jsou obsluhovány spoje nejen na Vysočině, ale také v Pardubickém, Středočeském nebo Jihomoravském kraji. Technici se zde starají nejen o nové motorové jednotky RegioFox, ale také o elektrické jednotky RegioPanter, motorové jednotky RegioShark nebo motorové vozy RegioSpider.

Městské vlakové nádraží v Jihlavě přestaví na centrální dopravní terminál. Budova z roku 1887 půjde k zemi

Ekonomika

Související články

České dráhy opět v zisku, ten ale klesl

Českým drahám (ČD) za první letošní pololetí klesl zisk před zdaněním o 30 procent na 694 milionů korun. Tržby podniku naopak vzrostly, a to o více než...

Výběr článků

Načítám