Článek
Na to, že Česko je vůči kamionům co se týče povolené hmotnosti v Unii nejbenevolentnější, poukázali místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová nebo senátor Petr Fiala (oba KDU-ČSL). Ve většině zemí EU je limit o osm tun nižší, pouze pět zemí má zavedenou hranici 44 tun.
„Náš cíl je snížit maximální povolenou zátěž kamionů ze současných 48 na čtyřicet tun, a zátěž na nápravu z 11,5 tuny na deset tun,“ prohlásil zpravodaj senátního slyšení Fiala. Po takové úpravě pravidel volá i Sdružení místních samospráv ČR, potvrdila jeho předsedkyně a poslankyně hnutí STAN Eliška Olšáková.
Při kontrolách stanic měření emisí padají jen tisícové pokuty
Podle Kupky by to však přineslo nové problémy. „Snížit povolenou zátěž by znamenalo při stejném množství nákladu větší počty projíždějících kamionů,“ namítl ministr. Podle něj by to infrastrukturu ještě více zatížilo.
Chce se raději soustředit na kontrolu dodržování současných limitů. „Kdybychom je zpřísnili a stejně by se nedodržovaly, k ničemu to nepovede,“ prohlásil Kupka.
Připomněl, že na úrovni EU se diskutuje o možném sjednocení limitů, stejně jako o možnosti povolit prodloužení silničních nákladních souprav.
Kontrolám podle něj pomůže zprovoznění třinácti vysokorychlostních vah na dálnicích do konce roku a vznik silniční inspekce, která bude od příštího léta moci provádět kontroly i bez asistence policie. Z dosavadních kontrol vychází, že každý třetí kamion je přetížený. Policie si ovšem ke kontrolám vytipovává ty kamiony, u kterých má na přetížení podezření.