Článek
Kritici zákona poukazovali mimo jiné na to, že převedení letišť by mělo správně náležet do pravomocí vlády. Převod by se podle nich mohl uskutečnit již na základě platného zákona o převodu státního majetku.
Poslanec ČSSD Jaromír Schling, spoluautor zákona, přiznal, že žádost o převod letišť už byla ministerstvu financí předložena, schválení zákonem ale situaci umožní vyřešit rychleji. Senát se v souladu s doporučením svého hospodářského výboru rozhodl novelou nezabývat, což fakticky znamená jeho přijetí.
Pohyb letadel | |||
Letiště/rok | 2003 | 2002 | 2001 |
Brno | x | 12 620 | 8136 |
Ostrava | 9182 | 7856 | 6402 |
K. Vary | 5432 | 3630 | 3398 |
Počet odbavených cetujících | |||
Letiště/rok | 2003 | 2002 | 2001 |
Brno | x | 157 257 | 128 583 |
Ostrava | 197 517 | 152 380 | 124 185 |
K. Vary | 25 805 | 19 168 | 21 748 |
Zdroj: letiště, ČSL |
Senátoři novele vytýkali i to, že neřeší právní postavení nových provozovatelů letiště a převáděný majetek definuje příliš obecně s ohledem na to, že si kraje mají zachovat spoluvlastnický podíl v rozsahu nejméně 51 procent majetku letiště.
Karlovarský, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj mají podle novely příslušná letiště získat do vlastnictví rozhodnutím ministerstva dopravy. Majetek bezúplatně převezmou od České správy letišť a nejméně deset let budou muset letiště používat k původnímu účelu. Jako vlastníci letišť budou moci na jejich rozvoj čerpat prostředky z fondů EU, projekty už chystají.