Hlavní obsah

Šéfové Nissanu a Renaultu jednají o alianci s GM

Právo, BBC, cho, sp

Záchrana největší americké, ale i světové automobilky General Motors (GM), která je na okraji bankrotu, může svést ke společnému jednacímu stolu i dosavadní rivaly. V pondělí jednaly správní rady vedení francouzského Renaltu a japonského Nissanu o rozšíření jejich svazku ještě o amerického giganta GM.

Článek

Charismatický šéf obou těchto firem Carlos Ghosn má přezdívku "zabíječ nákladů". Právě to zřejmě inspirovalo kontroverzního finančníka Kirka Kerkoriana, který má ve chřadnoucí GM zhruba 10procentní akciový podíl, k návrhu, aby někdejší zachránce Nissanu nyní pomohl i americké jedničce.

Ghosn byl vyslán Renaultem do vedení Nissanu v roce 1999, kdy se japonská firma potácela na kraji bankrotu. Zachránil ji razantním snížením nákladů spolu s kampaní k povzbuzení morálky zaměstnanců.

Aliance by měla dál růst

Podle některých zdrojů Ghosn na večeři s Kerkoianem, která se konala již minulý týden, vyjádřil zájem převzít 20 procent akcií GM. Ghosn se také netají tím, že sedmiletá úspěšná aliance Renaultu a Nissanu by měla dále expandovat. Reanult má nyní 44 procent Nissanu, japonská automobilka drží naopak 15 procent akcií Renaultu.

Šéfové obou automobilek Nissanu i Renaultu dali Carlosovi Ghosnovi najevo, aby v rozhovorech o možném spojení s GM pokračoval. Firmy Nissan a Renault koordinují své strategie i vývoj svých produktů. Také představenstvo druhé největší japonské automobilky Nissan Motor zahájení předběžných rozhovorů o třístranné alianci v pondělí schválilo. Automobilka dala pravomoci pro jednání o této otázce Ghosnovi.

Akcie GM na tyto návrhy reagují pozitivně. Na konci minulého týdne zpevnily o devět procent. Koncern GM za rok 2005 zaznamenal ztrátu 10,6 miliardy dolarů a nyní prochází radikální restrukturalizací. Podnik zruší asi 30 000 pracovních míst a má uzavřít 12 svých závodů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám