Článek
S tvrzením, že budoucnost prodeje automobilů je právě v online prodeji, souhlasilo v průzkumu bezmála 80 procent šéfů automobilek.
„Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ řekl Jan Linhart z KPMG ČR.
Nástup vodíku
Šéfové automobilek předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 procenty bateriemi poháněné vozy, z 25 procent automobily na vodík, 25 procent vozů se spalovacím motorem a 24 procent hybridů. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak dnes někteří doufají. Nejvíc optimističtí jsou ohledně rozvoje elektromobility šéfové čínských automobilek. Mezi důvody je fakt, že se země potýká s mimořádně znečištěným ovzduším.
74 procent šéfů automobilek se domnívá, že v globální produkci automobilů výrazně poroste vliv Asie, především Číny, a podíl produkce Evropy se naopak postupně sníží.
„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat,” soudí expert KPMG na automobilový průmysl.
„Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ uzavřel Linhart.