Článek
Rozhovor Schäfera přichází v době, kdy se konflikt mezi vedením VW a odbory prohlubuje. Zaměstnanci hrozí, že od prosince vstoupí do stávky, pokud společnost v probíhajících jednáních o výši mezd a výrobních kapacitách nepředloží řešení, které vyloučí jak zavírání továren, tak větší propouštění, uvedla agentura Reuters, jež na rozhovor s Schäferem upozornila.
Podle dřívějších vyjádření managementu firmy ale zavírání některých domácích továren vyloučit nelze. Předsedkyně závodní rady Daniela Cavallová ve středu prohlásila, že společnost s tímto záměrem počítá v každém ze scénářů předložených zástupcům odborů.
Toto tvrzení nyní nepřímo potvrdil i sám Schäfer, který na otázku týdeníku, zda by se úsporná opatření obešla bez zavírání některých německých závodů, odpověděl: „Takovou možnost momentálně nevidíme.“
Pokud budeme chtít, linky se zastaví. Odbory Volkswagenu doporučí členům vstoupit do stávky
„V konečném důsledku musí každé řešení snížit nadměrnou kapacitu i náklady. Nemůžeme na to jen tak nalepit náplast a vláčet to s sebou. To by se nám později hodně vymstilo,“ dodal Schäfer.
„Konkurence by nás nechala za sebou“
Většina plánovaného rušení pracovních míst, které Volkswagen zatím konkrétně nevyčíslil, by podle něj mohla být uskutečněna prostřednictvím přirozeného úbytku zaměstnanců nebo předčasnými odchody do důchodu, přesto by to však nestačilo.
„Trvalo by to prostě příliš dlouho. Nemá smysl odkládat restrukturalizaci až do roku 2035. Do té doby by nás konkurence nechala za sebou,“ řekl Schäfer s tím, že restrukturalizace podniku by měla být provedena spíše během tří až čtyř let.
Kromě propouštění a zavírání továren vedení Volkswagenu rovněž navrhuje desetiprocentní snížení mezd pro 120 tisíc pracovníků hlavní značky koncernu, který jinak po celém Německu zaměstnává kolem 300 tisíc lidí.
Čtyřiapadesátiletý Schäfer, jenž mezi lety 2020 a 2022 šéfoval Škodě Auto, k tomu poznamenal, že mzdové náklady v německých závodech Volkswagenu jsou zhruba dvakrát vyšší než u konkurenčních závodů i vlastních jiných závodů značky v jižní a východní Evropě.
Potenciální zavírání se pak podle něj netýká pouze továren na výrobu automobilů, ale také závodů na výrobu komponentů.