Článek
V současnosti roli supervizora výběru mýta vykonává na základě dodatku smlouvy s ŘSD společnost CGI. Kontrolovala výběr mýta v předchozím mikrovlnném systému a zároveň vyhrála i napadené výběrové řízení, které ÚOHS prověřuje. Za desetiletý provoz žádá 215 milionů Kč.
Dodatek smlouvy ale platí jen do konce února a do té doby by mělo ŘSD uzavřít novou smlouvu.
Nezávislý auditor přitom vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření pak následně stanovuje účinnost mýta, v rámci kterého se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.
Kremlík chtěl prosadit státní Cendis
Odvolaný ministr dopravy Vladimír Kremlík se v minulých měsících snažil jako auditora dosadit bez výběrového řízení státní firmu Cendis. ŘSD v rámci interní komunikace s ministerstvem vyjádřilo na konci loňského září obavy, zda tak velkou a důležitou zakázku firma zvládne.
Ministerstvo dopravy možná vytvoří auditora mýta bez tendru
Cendis podle výtek tlumočených vedoucí kabinetu ministra Stanislavou Hojdovou například neměl dostatek speciálních vozidel pro kontrolu výběru satelitního mýtného od kamionů a autobusů, chyběl mu odborný personál nebo software na zpracování údajů a také neměl dost zkušeností. Obávala se také protestů účastníků případně zrušeného tendru.
Loni v prosinci dostal státní tajemník ministerstva Martin Vavřina za úkol, aby do konce letošního ledna předložil Kremlíkovi podklady, zda existují důvody pro zrušení tendru a zda je nabídka Cendisu pro stát výhodnější.
Čeká se na Havlíčka
Ministra tento týden odvolal premiér Andrej Babiš kvůli jiné zakázce na systém elektronických dálničních známek, kterou bez otevřené soutěže získala společnost Asseco. Zakázka je podle Babiše, politiků i odborníků předražená.
Smlouva na mýtný systém je platná, nemusí po roce končit
Resort dopravy čeká na uvedení nového ministra Karla Havlíčka do funkce a na jeho rozhodnutí, jak v této otázce dále postupovat.
Od 1. ledna funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které loni zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.