Článek
Ghosn byl zatčen kvůli podezření, že využíval peníze Nissanu pro své vlastní účely.
„Jsem nevinen ve všech obviněních, která proti mně byla vznesena. Vždy jsem jednal s integritou a nikdy za mnoho desetiletí své kariéry jsem mě nikdo neobvinil z jakéhokoliv porušení povinností,“ uvedl před soudem ve čteném prohlášení.
„Byl jsem obviněn neprávem a zadrželi mě nespravedlivě na základě neopodstatněných a neodůvodněných obvinění,“ dodal.
Ghosn k soudu přišel v plastových bačkorách a tmavém obleku. Působil o poznání hubeněji než před svým zatčení, podotkl Financial Times. V souladu s praxí japonské justice byl předveden v poutech a s provazem kolem pasu.
Ghosnův právní zástupce se dožadoval odůvodnění, proč jeho klient setrvává již 50 dní ve vazbě. Předsedající soudce řekl, že existuje riziko útěku a utajování důkazů.
Francouzská vláda přitom údajně nabídla, že by se za Ghosna zaručila, pokud by byl stíhán na svobodě. K soudu přišel i francouzský velvyslanec v Japonsku Laurent Pic.
V Nissanu skončil, v Renaultu ho jen dočasně nahradili
Podle kontrolních orgánů Nissanu Ghosn v průběhu pěti let zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda korun). Je také podezřelý, že když od něj banka požadovala další záruky na jeho obchody, převedl všechno včetně ztrát na Nissan.
Za údajné prohřešky hrozí 64letému manažerovi až deset let vězení a pokuta deset milionů jenů (dva miliony korun).
Ghosn byl v době zadržení šéfem Renaultu a předsedou představenstva Nissanu. Do roku 2017 byl i šéfem Nissanu.
Renault následně rozhodl, že Ghosna v době nepřítomnosti přechodně nahradí Thierry Bolloré. I nadále však zůstává ve funkci. Na pozici předsedy představenstva Nissanu Ghosn skončil.
Ghosna mohl potopit odpor manažerů vůči Renaultu
Nissan vlastní 15 procent akcií Renaultu, zatímco Renault vlastní 43 procent Nissanu a Nissan má 34procentní podíl v Mitsubishi. Vztah mezi Renaultem a Nissanem však zdaleka není rovnocenný. Nissanu 15procentní podíl nezajišťuje hlasovací práva, naopak Renault má velmi silný vliv na rozhodování v Nissanu.
Dosud mezi automobilkami byl poměrně složitý vztah, nicméně obě byly součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Mezi členy představenstva Nissanu však panoval silný odpor vůči Ghosnově plánu obě automobilky více integrovat a eventuálně je sloučit. Proto se snažili hledat způsoby, jak případné fúzi zabránit.
Podle zdrojů Financial Times blízkých vedení Nissanu mělo k fúzi dojít v řádu měsíců. Představenstvo Nissanu se obávalo, že případná fúze by ještě více prohloubila nerovné postavení japonské automobilky.