Hlavní obsah

Šéf Mercedesu jde proti proudu. Nabádá ke snížení cla na dovoz čínských aut

Zatímco Evropská komise (EK) zvažuje, že zvýší cla na dovoz čínských aut, aby pomohla velkým evropským automobilkám v konkurenčním boji proti levné čínské produkci, a podobně smýšlí také v USA, šéf německé automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius se vydává jiným směrem. Navrhuje, aby Brusel cla na dovoz čínských elektromobilů naopak snížil.

Foto: Profimedia.cz

Šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius

Článek

Protekcionismus ze strany EK jde špatným směrem, v dlouhodobém horizontu by totiž zvýšená konkurence z Číny evropským automobilkám pomohla vyrábět lepší auta, tvrdí Källenius.

„Nezvyšujte cla. Jsem odpůrce, myslím si, že je to naopak: vezměte cla, která máme, a snižte je,“ řekl Källenius serveru Financial Times (FT). Čínské automobilky, které vyvážejí své vozy do Evropy, jsou podle něj přirozeným vývojem konkurence. „Je třeba jí čelit lepšími produkty, lepšími technologiemi a větší obratností. To je tržní ekonomika. Nechte konkurenci dozrát,“ dodal.

V souvislosti s tímto vyjádřením FT poznamenal, že pětinu akcií Mercedes-Benz vlastní čínské státní automobilky Geely a SAIC. Lze tak do jisté míry spekulovat o tom, zda jsou motivy Källeniuse skutečně takové, jak říká.

Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď s elektromobily

Stalo se

EK už nějaký čas vyšetřuje, jestli čínské elektromobily nedostávají dotace z Pekingu, které jim umožňují snižovat ceny vozidel vyvážených do Evropy, což podkopává konkurenceschopnost evropských automobilek.

Proti dovozu čínských elektromobilů se hlasitě bouří například francouzské značky Stellantis a Renault, které je považují za hrozbu pro evropský automobilový průmysl, kde pracuje kolem 13 milionů Evropanů.

Závislost Německa

Německé automobilky jsou ale v tomto směru zdrženlivější, neboť významnou část svých tržeb a zisků generují právě v Číně, kde mají na rozdíl od Renaultu a Stellantisu velké továrny.

Třeba právě zmíněný Mercedes-Benz prodá více než každý třetí vůz právě v Číně. Velké závislosti tam je pak vystavena také největší německá automobilka Volkswagen, neboť čínský podíl na celkových prodejích loni dosahoval až 40 procent, uvedl FT.

V současnosti jsou na dovezené elektromobily z Číny do EU uvalena cla ve výši 10 procent. Evropské automobilky přitom při vývozu do Číny platí 15 procent, což je jeden z důvodů, proč se většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí právě tam.

Podle Källeniuse musí existovat „rovné podmínky“, přičemž by se měl klást důraz na vytváření ekonomických situací, z nichž budou těžit obě strany. „Žijeme v pragmatickém světě a uvědomujeme si, že existují určitá očekávání od všeobecného pravidla tržního hospodářství. Hledáme-li však štěstí ve zvýšeném protekcionismu, jdeme špatným směrem,“ dodal.

USA se brání dovozu čínských aut. Mohou prý ohrozit národní bezpečnost

Ekonomika

Výběr článků

Načítám