Článek
O víkendu v Praze za velkého zájmu fanoušků letectví po víc než čtyřech letech přistálo největší letadlo světa. Kolik pasažérů na lince do Dubaje pojme, co nabízí?
Jedná se o dvoutřídní verzi A380, která má 615 míst. Z toho je 557 v ekonomické třídě, část je i na horní palubě, a pak 58 v business class. Airbus má vzadu vyhlášený bar, kde dostanete i lehké občerstvení, můžete tam postát, protáhnout se. Létat bude každý den.
Vrací se A380 natrvalo? Objevily se zprávy, že je návrat jen dočasný, do konce března…
To byl informační šum. Návrat A380 je trvalý, počítáme s ním v zimním i letním letovém řádu. Důvod je jednoduchý, dosavadní Boeing 777 létal prakticky pořád zcela plný. Hledali jsme už nějaký čas alternativu a samozřejmě jedinou možností byla A380. Ten nárůst kapacity je skokový, o 70 procent. Při výhledu poptávky na další měsíce věříme, že i tuto kapacitu dokážeme prodat.
Poslední let ČSA přistál v Praze
Proč návrat letadla po pandemii covidu trval tak dlouho?
Nebylo to jednoduché. Linku jsme měli poměrně dost vytíženou už několik měsíců i let. Bylo jasné, že kapacitu pro Prahu musíme navýšit, ale řešilo se, kdy a jakým letadlem to bude. Nyní nastala ta správná chvíle.
Pro představu pro ty, kteří by se chtěli největším letadlem do Dubaje či dál proletět, na kolik vyjdou letenky?
Dá se říci, že v economy se ceny zpátečních letenek do Dubaje pohybují od 13 tisíc korun, v business od 70 tisíc korun. Záleží na sezoně, v který den letíte, třeba na svátky to bude určitě víc.
Dubaj je známá moderní architekturou, nejvyšším mrakodrapem světa, umělými ostrovy a luxusem. Čím je pro vás?
Pro mě je Dubaj symbol dynamického metropolitního vývoje. Létám tam poměrně často, vždy objevím něco, co tam loni nebylo. Nyní je to třeba Muzeum budoucnosti nebo budova Frame v podobě zlatého obrazového rámu, který svou orientací spojuje novou a starou část města. K mrakodrapu Burdž Chalífa se přichází skrz největší nákupní centrum světa. Vedle stojí menší, ale velmi zajímavá budova opery. Je toho hodně, ať už jste obchodník, turista, nebo Dubaj navštívíte s rodinou a dětmi.
A co navazující dálkové destinace, kam Češi s Emirates nejčastěji létají?
Je to především Thajsko, potom Mauricius, Maledivy, Seychelly nebo Srí Lanka. Poslední rok a půl je hodně populární Japonsko. A významné je i spojení s Austrálií a Novým Zélandem, ve spolupráci s aerolinkami Qantas.
Mají Emirates i české letušky nebo piloty, kolik?
Letušek a stevardů máme asi 70. Snažíme se, aby na každém letu byl aspoň jeden česky mluvící. Pilotů má aerolinka přes 4400, mezi nimi jsou i čeští zástupci. Jeden z nejznámějších je David Hecl, to byl ještě před covidem první český kapitán A380 v historii. Nyní školí piloty a zalétává nový Airbus A350. Ten začne v lednu létat z Dubaje do Edinburghu, ale výhledově by mohlo toto modernější a úspornější letadlo létat třeba i do Indie nebo na Srí Lanku.