Článek
Podle advokáta Jakuba Svobody z advokátní kanceláře Arzinger & Partneři jde jednoznačně o protiprávní jednání.
„Dle mého názoru obchodní sdělení o hrozícím úpadku, které Brašnářství Tlustý komunikovalo veřejně směrem ke svým zákazníkům, naplňuje znaky klamavého konání, které je podle zákona o ochraně spotřebitele považováno za nekalou obchodní praktiku, neboť mohlo vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě na základě nepravdivé informace,“ sdělil Svoboda Novinkám.
Do úvahy by podle něj mohla přicházet také až trestněprávní odpovědnost za trestný čin podvodu.
„Brašnářství Tlustý se obohatilo tím, že uvedlo své zákazníky v omyl, a lze předpokládat, že někteří zákazníci nákup uskutečnili pouze v úmyslu pomoci firmě dostat se z finančních potíží,“ dodal.
Nekrachujeme, přiznal šéf Brašnářství Tlustý a spol. Chtěl jen víc zakázek
S takovým výkladem souhlasí i vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.
„Společnost by se dle našeho názoru a poskytnutých informací mohla dopouštět nekalé obchodní praktiky, a to v případě, že by se informace, kterou společnost uvádí o své ekonomické situaci a o možnosti krachu, ukázala jako nepravdivá nebo zavádějící,“ sdělil Šůra.
Takové jednání by se podle něj pak dalo označit i jako agresivní obchodní praktika. „Užívání takové praktiky je zakázáno. Spotřebitel na základě takové nepravdivé či zavádějící informace totiž může učinit rozhodnutí, které by za jiných okolností neučinil,“ podotkl Šůra.
Zachraňte nás, vyzýval
Majitel firmy Ivan Petrův ve svém středečním apelu k zákazníkům na facebooku psal o tom, že podniku hrozí „opravdový krach, konec, obstavení účtů, insolvence“.
Následně zákazníky vyzval, aby brašnářství podpořili okamžitým nákupem zboží, a pomohli tak k jeho záchraně. „Všechny, kdo jste si od nás koupili něco, co vám slouží roky, prosíme a vyzýváme: Kupte si dnes něco pěkného. Dnes, ne zítra. Každá koruna pomůže,“ nabádal Petrův.
A lidé jeho volání vyslyšeli. Nových objednávek měla firma už během dopoledne stovky. Po pár hodinách bylo na webu tolik lidí, že to na nějakou dobu vyřadilo firemní e-shop z provozu.
Ve čtvrtek ale Petrův vzal svá den stará slova zpět. „Promítl jsem do toho obavy, které každého podnikatele v podobné situaci straší, že když je slabé období, tak je k tomu, aby se firma ocitla v existenčních problémech, velmi blízko. Možná jsem použil expresivní slova,“ sdělil Novinkám.
Na facebooku pak firma komentovala obavy zákazníků o existenci podniku takto: „Nikdo nekrachuje. Jen potřebujeme práci, jinak ten krach přijde. Kdo podniká, tak dobře ví, jak málo někdy schází.“
Někteří zákazníci se tak cítí rozčarováni a podvedeni. Podle advokáta Svobody mají takoví lidé nárok na odstoupení od kupní smlouvy do 90 dnů nebo mohou případně žádat slevu z kupní ceny.