Hlavní obsah

Sedmnáctiletých řidičů s mentory jezdí už 13 tisíc. Jeden narazil do policejního auta

Byla to velká smůla. Začínající sedmnáctiletý řidič s mentorkou po boku naboural v Praze rovnou do zaparkovaného policejního vozidla. Jinak ale po Česku v současné době jezdí s mentory už skoro 13 tisíc sedmnáctiletých celkem bezpečně. Policie eviduje jen pět zaviněných nehod. Více havárií zaviní jejich vrstevníci bez dokladů.

Foto: Profimedia.cz

Sedmnáctiletí řidiči s mentorem po boku jezdí většinou bez nehod. Problém mohou mít s parkováním.

Článek

Po českých silnicích a dálnicích jezdí podle ministerstva dopravy aktuálně 12 671 sedmnáctiletých řidičů s řidičským průkazem B. Dovoluje jim to od začátku roku zákon, pokud jezdí v doprovodu mentora na sedačce spolujezdce, v takzvaném režimu L17.

Jak jim to jde? „Například koncem března došlo k jedné takové nehodě v Praze 5, v ulici Na Bělidle, čtvrt hodiny před půlnocí. Řidič s mentorkou po boku hledal místo na parkování po levé straně, ztratil pojem o přímém směru a naboural do zadní části zaparkovaného vozidla v barvách policie,“ vyčetl ze záznamů o nehodách plukovník Jan Straka z policejního prezidia.

Mladík v Brně ještě ani neměl řidičák a máminým audi vjel před strážníky do zákazu vjezdu

Krimi

Vzhledem k pozdní hodině se nabízí otázka, zda mladý řidič nevezl opilé rodiče z večírku, jak se někteří kritici novinky obávali. „Je možné, že jel z večírku, každopádně mentor v tomto případě nebyl pod vlivem alkoholu,“ dodal Straka. Při dechové zkoušce nebyl zjištěn alkohol ani u řidiče, ani u mentorky.

Evidujeme zaviněné dopravní nehody u pěti řidičů v režimu L17.
policejní mluvčí Hana Rubášová

Podobných drobných nehod je více. Třeba v Mladé Boleslavi na parkovišti před obchodním centrem sedmnáctiletý řidič s mentorkou ve vozidle BMW X6 couval a způsobil škodu 50 tisíc korun na nárazníku a parkovacím čidle. Ani zde ale alkohol žádnou roli nehrál.

Další příklad je z obce Hroznětín na Karlovarsku. „Na náměstí mladý řidič s mentorem, zřejmě tatínkem, naboural při couvání z parkoviště zaparkované audi, které přehlédl,“ vylíčil Straka. I v tomto případě byly dechové zkoušky na alkohol negativní.

Podle policisty příklady ukazují na nezkušenost mladých řidičů. Přitom mentor na rozdíl od instruktora autoškoly nedisponuje náhradní brzdou. Při parkování se tak možná zpočátku vyplatí vystoupit a ukazovat.

„Co se týče našich statistik, tak od začátku roku evidujeme zaviněné dopravní nehody u pěti řidičů, kteří byli v režimu L17, a na druhou stranu 22 zaviněných dopravních nehod, kde byl řidič sedmnáctiletý, ale nebyl držitelem příslušného řidičského oprávnění,“ shrnula na dotaz Novinek policejní mluvčí Hana Rubášová.

Řidičák B i na větší auta, navrhuje EU

Ekonomika

Policie sice neví přesně, kolik nezletilých řidičů u nás jezdí načerno bez papírů, odhaduje ale, že jejich nehodovost je násobně vyšší než u těch, co jezdí s mentorem.

Podrobněji však policie ve statistikách přestupky řidičů ani mentorů L17 nesleduje. „Při kontrole může policista přes mobil v databázi ověřit, zda má řidič konkrétního mentora, a to následně fyzicky ověří při kontrole osádky,“ dodala mluvčí.

Podle údajů ministerstva dopravy z uvedených 12 671 řidičů, kterým byla skupina řidičského průkazu B udělena v 17 letech, zatím získalo nějaké trestné body 101 osob. „Nicméně žádný z nich se zatím nevybodoval,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dvěma dalším sedmnáctiletým řidičům ale policie za závažný přestupek zadržela doklad.

Řidičáky v režimu L17 letos tvoří už zhruba pětinu ze všech nových řidičáků B. Řidič může mít až čtyři mentory. Mentor nesmí mít žádný trestný bod a s jeho zapsáním musí souhlasit zákonný zástupce mladého řidiče.

Řidičák na zkoušku se může prodražit

„V systému je zapojeno na 15 448 mentorů, přičemž se jedná o poměr 8049 mužů a 7399 žen. Největší počet mentorů je ve věkové skupině 40 až 55 let. Nenaplnily se tedy obavy, že by se mentory stávali lidé ve vysokém věku, kteří nemají mladému začínajícímu řidiči co předat,“ dodal mluvčí.

Od začátku roku také platí takzvaný řidičák na zkoušku. Každý, kdo má řidičský průkaz méně než dva roky a spáchá přestupek za šest trestných bodů, musí do tří měsíců na výzvu úřadů absolvovat čtyřhodinový pohovor s psychologem a školení začínajících řidičů v autoškole. To jsou dvě hodiny teorie a vyhodnocení a tři hodiny jízd. Ceny autoškol a psychologů se liší, ministerstvo je v tomto případě neurčuje.

Například pražská Autoškola Horázný si za školení začínajících řidičů účtuje 9990 korun a psycholog k tomu vyjde na dva až tři tisíce. Podle Asociace dopravních psychologů bývá běžná cena až 4000 korun. V menších městech jsou autoškoly levnější, dohromady je ale nutné počítat s částkou kolem 10 tisíc korun.

V režimu řidičáku na zkoušku, ve kterém jsou začínající řidiči různého věku a je jich 260 tisíc, se letos vybodovalo k „opravné zkoušce“ 156 z nich.

„Větší vyhodnocení fungování nového systému zahrnující mimo jiné změny v bodovém systému chceme udělat po roce fungování,“ uzavřel Jemelka z dopravy.

Česko zůstává rájem ojetých kombíků

Ekonomika
Související témata:
Systém L17

Související články

Výběr článků

Načítám