Hlavní obsah

Sedmnáctiletých řidičů jezdí už tisíce. Mentory jsou často jejich matky

Sedmnáctiletých lidí, kteří smějí od ledna zasednout za volant v doprovodu dospělého mentora jako spolujezdce, je už skoro pět tisíc. Drtivá většina z nich zatím provoz zvládá bez škraloupu. Mentorů se registroval dvojnásobný počet. Často jsou mezi nimi matky učňů a středoškoláků.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Od svých šestnácti let jezdí na skútru a co nejdřív touží řídit i auto. To je typický případ nejmladšího šoféra, který v uplynulých měsících dokončil autoškolu a jezdí obvykle s rodiči po boku na chalupu, výlet nebo nákup.

K začátku května si podle údajů ministerstva dopravy vyzvedlo řidičský průkaz 4977 sedmnáctiletých řidičů, přičemž zkoušky v autoškole jich úspěšně složilo asi o tisíc víc. Další tisíce nyní do kurzů nastupují.

Jen dvěma sedmnáctiletým řidičům policie za závažný přestupek zadržela doklad a jeden z nich řidičské oprávnění pozbyl.

Blikač a troubič. Mentorům a sedmnáctiletým řidičům pomůže mobilní aplikace

Domácí

Užitečnost novinky chválil na sociálních sítích mentor, jenž se představil jen jako Mirek.

„Představa, že si můj syn, který tráví čas u počítače a ven jde, jen když ho donutím, koupí dvacet let starý Volkswagen Golf, po kterém touží, a bude s ním bez dozoru jezdit způsobem, kterým řídí virtuální auto na obrazovce, mě naplňuje upřímnou hrůzou,“ napsal.

Je jedním z takřka deseti tisíc registrovaných mentorů. I z nich už ale 75 přestalo splňovat podmínky, jelikož například nasbírali trestné body.

Uchazeči o řidičské oprávnění se mohou přihlásit do autoškoly ještě před dovršením 17 let, nejdříve v patnácti letech a šesti měsících. Po absolvování autoškoly a dovršení 17 let mohou složit zkoušku, zažádat o řidičské oprávnění a pod dohledem mentora řídit, avšak jen po Česku.

Mentoři musí vlastnit průkaz nejméně deset let a nesmí mít žádný trestný bod. Stav bodového konta si dnes lze zkontrolovat i z mobilu přes Portál občana.

Vzory v Německu a Rakousku

„Ročně si v Česku dělá řidičák na skupinu B zhruba sto tisíc lidí. V zemích, kde mají s takzvaným systémem L17 delší zkušenost, jako v Německu a Rakousku, ho využívá zhruba třetina populace. Byli bychom rádi, kdybychom do konce roku dosáhli počtu 20 až 30 tisíc mladých řidičů,“ řekl Novinkám předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.

Mladší šoféři podle něj nejsou v úspěšnosti testů a jízd výrazně horší ani lepší, než je průměr. „S těmito řidiči máme už delší zkušenosti, když dělají řidičák na motorku nebo moped. Také jezdí v provozu,“ dodal.

A kdo je nejčastěji mentor? „Ze sedmdesáti procent to jsou tatínek a maminka. Pak následují dědeček, babička a další příbuzní,“ popsal Horčička.

Mentorům radí být psychickou podporou, měli by připravit své dítě předem na nástrahy jízdy a nezasahovat přímo do řízení.

Od ledna platí v silničním provozu i další novinky. Pokud se začínající řidič – bez ohledu na věk – dopustí během dvou let od získání řidičského průkazu přestupku za šest trestných bodů, musí povinně na dopravně psychologický pohovor a praktické školení v autoškole.

Na to má čas tři měsíce od výzvy úřadu. Takovou starost mělo od začátku roku už tři sta řidičů.

Více než 360 tisíc šoférů si letos musí vyměnit řidičský průkaz

Ekonomika

Výběr článků

Načítám