Článek
„Pokud by se započítalo jen to zpoždění, které zavinily ČD, tak by včas dojelo 98,9 procenta našich vlaků,“ řekl Právu mluvčí národního dopravce Emanuel Vittek.
Podle něj mezi nejčastější důvody zpoždění patří křižování či předjíždění vlaků (27,1 %), čekání na přípoje (23,1 %) a plánované výluky Správy železnic, které představovaly 13,8 procenta příčin zpoždění.
Zhodnotí až celý rok
Správa železnic však poukazuje, že i zpoždění způsobených její vinou výrazně ubývá.
Konec zpožděných vlaků? Pomoci má umělá inteligence
„Pokud budeme sledovat pouze jeden z ukazatelů, tedy zda byl vlak zpožděn z důvodů na straně Správy železnic, tak zlepšení proti loňskému roku činí 43,89 procenta u dálkových vlaků, 19,36 procenta u regionálních a 55,83 procenta u nákladních vlaků,“ sdělil Jan Nevola z generálního ředitelství. Mezi další příčiny zpoždění vlaků patří třeba kalamity, zásahy policie nebo obraty vlakových souprav.
Včasnost dojezdu vlaků je přitom u obou státních organizací, tedy Správy železnic i Českých drah, od letoška novým kritériem pro odměňování vrcholných manažerů, konkrétně generálního ředitele a jeho náměstků. Jejich roční odměny by měl tento parametr ovlivnit z patnácti procent.
„Pro tento rok je včasnost vlaků sledována do 31. prosince. Na začátku příštího roku by správní rada měla rozhodnout, zda byl tento ukazatel splněn. Děje se tak zpravidla v lednu či únoru,“ vysvětlil za Správu železnic Nevola.
U Českých drah bude výsledky a stanovení odměn hodnotit dozorčí rada, která zohlední i další parametry, například snížení počtu odřeknutých vlaků z důvodu závad.
Příčinou mohou být i bouřky
Největší soukromý železniční dopravce RegioJet údaje o míře zpoždění neuvedl. „Nejčastější příčiny zpoždění jsou stavební činnosti nebo mimořádné události způsobené vlivem vyšší moci. Bouřky mohou způsobit výpadky zabezpečovacího zařízení, poškození trolejových vedení nebo například neprůjezdnost tratě,“ řekla Právu mluvčí firmy Alexandra Janoušek Kostřicová.
Další ze soukromých dopravců, společnost Arriva, tvrdí, že za prvních pět měsíců letošního roku dojelo se zpožděním jen 2,3 procenta jejích vlakových spojů, podobně jako v předchozích letech.
„Od roku 2020, kdy jsme začali na českých kolejích viditelněji působit, je námi zaviněné zpoždění spojů stabilní a pohybuje se okolo dvou procent,“ poznamenal mluvčí Arrivy Jan Holub.