Článek
Protesty by se měly nést zpočátku v duchu čerpání volna z důvodu indispozice, Gaspar uvedl, že to bude jen první fáze protestů.
Podle Gaspara je problémem bezprecedentní převod části lukrativního leteckého trhu mimo mateřskou firmu, který je v rozporu s restrukturalizačním plánem, jde proti dlouhodobým zájmům firmy a nese známky přípravy na likvidaci ČSA.
„Předem se omlouváme cestujícím, kterých se protestní akce dotknou. Jsme ale nuceni je podniknout v zájmu zachování českého národního dopravce,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík.
Jak uvedl Gaspar, management rozhodl o vyvedení 11 z 30 letadel do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines bez jakékoli diskuse se zaměstnanci. „Členové vedení ČSA sice s CZALPA vedli jednání o budoucnosti regionální dopravy, manažeři se však na nich o tak radikálním plánu nikdy ani nezmínili,“ dodal mluvčí.
Pravidelné protesty
„Dnešní prohlášení CZALPA již bohužel patří ke koloritu, který doprovází většinu změn v Českých aeroliniích. Není k němu ale důvod, právě naopak,“ sdělila mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Na konci října Úřad na ochranu hospodářské soutěže schválil vznik Českého aeroholdingu, k rozdělení činností a zdrojů tedy podle Hejskové dochází v rámci jedné skupiny a v intencích restrukturalizačního plánu.
ČSA se do budoucna chtějí zaměřit výhradně na dopravu proudovými letadly na delší vzdálenosti, uvedla již dříve firma k chystanému převedení vrtulových letadel ATR do dceřiného charterového dopravce. Podle Hejskové mohou Holidays Czech Airlines s těmito letouny určenými na krátké tratě s letouny lépe nakládat, například je pronajímat třetím stranám.
CZALPA proti krokům vedení aerolinek protestuje pravidelně. Naposledy bylo sdružení ve sporu s ČSA kvůli údajně neúměrnému propouštění palubního personálu v souvislosti s revitalizačním programem. Koncem letošního července sdružení chystalo protestní akci, která by měla za následek zpožďování pravidelných letů. CZALPA tehdy protesty na poslední chvíli odvolala.