Článek
"Jak sleduji ten vývoj, tak si myslím, že podpora pro Smartwings není na pořadu dne jako taková," řekla v diskusi ministryně. Státní záruka by podle ní byla v Parlamentu těžko obhajitelná, když by měla být jen pro jednu firmu. "To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku," uvedla.
Dopravce názor ministryně překvapil. "Pokud se česká vláda rozhodne nepomoci české letecké společnosti, zvolí zcela odlišný postup, než volí ostatní státy nejen v EU, které svým aerolinkám pomáhají," sdělila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Vyjmenovala několik leteckých společností, které podle ní stát podpoří. Mezi nimi například Lufthansu, Ryanair, Easy jet, Delta, JetBlue nebo American Airlines.
Není to naše vina
S velkými schodky Schillerová počítá i v dalších letech
Garance za úvěr nebo půjčka, o kterou Smartwings žádá, jsou podle dopravce pouhým zlomkem v porovnání s tím, v jakých částkách jsou pomoci poskytovány aeroliniím ze strany všech nejen evropských států.
Například Německo se s EU dohodlo, že Lufthansa dostane podporu devět miliard eur, za to získá stát podíl v dopravci 20 procent a místa v dozorčí radě. Akcie Lufthansy se obchodují na burze, zatímco Smartwings jsou soukromou společností. Další světové společnosti získaly od státu půjčky.
Dufková upozornila, že letecká společnost se do současné situace nedostala vlastní vinou. "Pro tak velké firmy jako Smartwings stát bohužel nepřipravil během tří měsíců žádný program podpory a soustředil se pouze na pomoc malým a středním firmám. Vypsané programy jako COVID participaci Smartwings na žádném z nich neumožňují," dodala mluvčí.
Smartwings chtějí od státu 900 milionů korun
Záležitost nyní náleží do pravomoci ministerstva průmyslu, řekla v neděli Schillerová. "Ale nezaznamenala jsem, že by konkrétní podpora byla na stole, že by o ní bylo jednáno," řekla. Kromě státní záruky, se kterou nesouhlasí, nevidí ani žádný jiný způsob, jak situaci Smartwings řešit.
Státu patřit nechceme, zájem máme o úvěr, dušují se Smartwings
Valná hromada společnosti se ve čtvrtek dohodla, že záchranu firmy budou při dohodě se státem financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční plán, který má vycházet ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy. Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe, která spadá pod korporaci Citic Group. Tu vlastní čínský stát.
Ve hře bylo i odkoupení
Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku, nebo i odkupem. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Samotná společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti.