Článek
Firmě se nelíbí, že se vláda zdráhá jí poskytnout překlenovací úvěr nebo záruky za něj. V minulých týdnech uvedla, že potřebuje pomoc od státu, a to formou půjčky nebo garance za komerční úvěr.
Schillerová novinářům řekla, že konkrétní podoba pomoci společnosti není zatím na stole a že si neumí představit, že by vláda šla do Parlamentu se státní zárukou jen pro jednu společnost.
„To si skutečně neumím představit a v tuto chvíli není na stole žádná konkrétní podpora,” uvedla. Zdůraznila současně, že věc si vzdalo na starost ministerstvo průmyslu a obchodu.
Schillerová nepodporuje státní záruky pro Smartwings, firma je překvapená
„Proč Česká republika váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru nebo záruky za něj pro letecké společnosti Smartwings a ČSA? Pokud by existoval podpůrný program pro velké firmy typu Smartwings, přihlásíme se do něj. Žádný takový program neexistuje,” píše se v celostránkovém inzerátu, který v pátek otisklo několik deníků.
Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) v uplynulých týdnech připustili možnost pomoci, podle nich jde o strategický podnik. To však zpochybňuje řada ekonomů.
„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost. To není náš případ a není ani žádná strategická destinace, kam bychom se nedostali s jinou společností,” uvedl například hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
Ministryně Schillerová navíc v neděli uvedla, že státní záruku pro dopravce nepodporuje. Případnou pomoc státu kritizovala i opozice nebo odbory, podle nichž o strategickou firmu také nejde.
Buzz od Ryanairu plánuje charterové lety z Česka, může nahradit Smartwings
Kromě inzerátů v novinách skupina Smartwings také investovala do webové kampaně na webu SOS.smartwings.com a internetové reklamy.
V případě, že by Smartwings nepřežily, jejich linky z Prahy by podle sdělení svého šéfa mohly převzít irské aeorolinky Ryanair. Charterové linky by potom mohl pokrýt přepravce Buzz, který patří rovněž Ryanairu.
„Buzz vede pokročilá jednání s klíčovými operátory a skupinou Ryanair, aby rozšířil své služby z Prahy o další destinace v Řecku, Turecku, Itálii, Španělsku, Portugalsku a severní Africe na léto 2021,” uvedl generální ředitel Buzz Michal Kacmarczyk.