Článek
Nicméně pokud bude gigafactory v Evropě stavět, tak je prý rozhodnutý pro Česko. Proti výstavbě továrny se v referendu postavili obyvatelé Dolní Lutyně, vybraná lokalita se nelíbí ani Moravskoslezskému kraji či místním biologům a ochráncům přírody.
„S ohledem na vývoj v odvětví automobilového průmyslu a elektromobility došlo ke zpomalení na trhu, což vedlo k tomu, že se investor rozhodl posečkat s tím finálním rozhodnutím a bude pečlivě sledovat vývoj v tomto odvětví. Až dojde k nějakému oživení, které by nastartovalo tu jeho investici v Dolní Lutyni. Nicméně tou lokalitou číslo jedna, kde chce v případě oživení trhu tu investici realizovat, je Dolní Lutyně, tedy Česká republika,“ uvedla Libuše Adamčíková z ministerstva průmyslu a obchodu.

Mapa návrhu gigafactory v Dolní Lutyni
Vznik Strategického podnikatelského parku na Karvinsku na 280 hektarech zemědělské půdy v záplavové oblasti a v sousedství pozoruhodné evropsky chráněné ptačí lokality, která je součástí soustavy Natura 2000, je však stále podle státu realizovatelný. Toto tvrzení podle něj dokládá studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat Státní investiční rozvojová společnost (SIRS).
Projekt průmyslové zóny je podle ní naplánován v několika fázích s tím, že některé je možné realizovat i bez rozhodnutí investora. „Ty další budou realizovány až v případě, že se investor rozhodne. Musí do toho procesu vstoupit,“ zdůraznila s tím, že ta investice je skutečně extrémně velká a investor musí zvážit to, aby se mu jakožto podnikateli vrátila,“ řekla Adamčíková.
Zahájení první etapy v roce 2028
Ředitel SIRS David Petr dodal, že sice termín zahájení výroby v gigafactory v roce 2028 padl, ale příprava infrastruktury první etapy projektu by se v roce 2028 dala zahájit.
Zástupci státu totiž věří, že se Samsung pro stavbu gigafactory nakonec rozhodne.
„Výsledky studie proveditelnosti nám prokázaly, že zde továrnu postavit lze, ale hlavním limitem je dobudování dopravní infrastruktury, zejména realizace přeložky silnice 1. třídy I/67, kterou Ředitelství silnic a dálnic dlouhodobě plánuje. Je zařazena mezi prioritní stavby, peníze na ni jsou, má být hotová v roce 2034,“ uvedl David Petr s tím, že bez této přeložky se dá zrealizovat jen první etapa projektu, kdy bude doprava svedena z dálnice D1.
„Všechny ostatní fáze projektu musí počkat na vybudování přeložky silnice,“ upřesnil s tím, že v první fázi projektu by byl vybudován ochranný val, protipovodňová opatření a kompenzační opatření z hlediska biologie.
Stát zveřejnil dvě studie ke stavbě gigafactory na Karvinsku. Odpůrci obě zpochybňují
