Článek
Platný zákon o silničním provozu mimo jiné ukládá řidičům věnovat se plně řízení a sledovat situaci v provozu. Pokud by řidič měl auto vybavené systémy autonomního řízení a například by se pustil volantu a došlo k nehodě, bude mít problém.
„Pro správné nastavení legislativy musíme být schopni přesně určit okamžik, kdy systém vozidla přebírá odpovědnost za další průběh jízdy a kdy vyzve řidiče k převzetí řízení,“ řekl Novinkám ministr dopravy Kupka.
„Okamžik, kdy řidič předá odpovědnost systému, musí být zaznamenán jak v čase, tak s konkrétním určením souřadnice pro případné dohledání odpovědnosti za způsobenou škodu,“ dodal ministr.
Ve Skotsku nasazují do pravidelného provozu první samořízené autobusy
Obecně se podle něj jedná o funkcionality umožňující autonomní jízdu bez zásahu řidiče, který nemusí mít ruce na volantu, nohy na pedálech a ani nemusí sledovat provoz, jelikož všechny dynamické funkce vykonává samo vozidlo za pomoci senzorů a zpracování dat z nich.
Automobilky tyto funkcionality postupně zařazují do nabídek svých vozidel. Řádově se jedná asi o desítku modelů napříč značkami.
Budoucnost autoprůmyslu
„Využití nových technologií v přepravě osob i zboží povede k větší efektivitě i dostupnosti dopravy. Pro Česko jakožto zemi s tradičně silným automobilovým průmyslem je autonomní mobilita také příležitost pro posílení konkurenceschopnosti tohoto odvětví,“ dodal Kupka.
Ministerstvo dopravy nyní chystá konkrétní změny zákonů, které chce představit po prázdninách. Půjde hlavně o menší úpravy stávajících norem o provozu na pozemních komunikacích a zákona o silničním provozu.
„Výrobce automobilu se podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zodpovídá již dnes, pokud vozidlo nefunguje tak, jak by mělo dle schválené homologace. V případě, že se autopilot tedy nechová tak, jak by měl, je to odpovědnost výrobce,“ dodal na dotaz Novinek mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Změna legislativy je součástí plánu autonomní mobility ministerstva dopravy, který v dubnu schválila vláda. Plán se týká vývoje samořiditelných osobních a nákladních automobilů a jejich řidičů. Pracuje s termíny do roku 2025 s výhledem do roku 2030.
Ministerstvo upozornilo, že autonomní mobilita se rozvíjí postupně a dosažení plné automatizace řízení, respektive uvedení takových plně automatizovaných vozidel do provozu, není záležitostí krátkodobého horizontu.
„Samořízená taxi nejsou nyní v rámci připravované úpravy zahrnuta, ale už teď děláme další kroky k tomu, aby se v horizontu dalších let i tato oblast mohla legislativně řešit. To i s ohledem na skutečnost, že byť v malých sériích už robotaxi lze schválit podle platných unijních předpisů,“ dodal resortní mluvčí Jakovljevič.