Hlavní obsah

Samořízená auta v Česku: Kupka chystá pravidla

České zákony zatím nedovolují řidičům využívat prvky technologie samořízených vozů, jako je takzvaný dálniční autopilot nebo autonomní jízda v koloně při nízké rychlosti. V některých zemích to už jde. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chystá změnu. Ještě letos navrhne úpravy zákonů .

Foto: Ministerstvo dopravy

Uvedení automatizovaných vozidel do provozu není záležitostí krátkodobého horizontu.

Článek

Platný zákon o silničním provozu mimo jiné ukládá řidičům věnovat se plně řízení a sledovat situaci v provozu. Pokud by řidič měl auto vybavené systémy autonomního řízení a například by se pustil volantu a došlo k nehodě, bude mít problém.

„Pro správné nastavení legislativy musíme být schopni přesně určit okamžik, kdy systém vozidla přebírá odpovědnost za další průběh jízdy a kdy vyzve řidiče k převzetí řízení,“ řekl Novinkám ministr dopravy Kupka.

„Okamžik, kdy řidič předá odpovědnost systému, musí být zaznamenán jak v čase, tak s konkrétním určením souřadnice pro případné dohledání odpovědnosti za způsobenou škodu,“ dodal ministr.

Ve Skotsku nasazují do pravidelného provozu první samořízené autobusy

AutoMoto

Obecně se podle něj jedná o funkcionality umožňující autonomní jízdu bez zásahu řidiče, který nemusí mít ruce na volantu, nohy na pedálech a ani nemusí sledovat provoz, jelikož všechny dynamické funkce vykonává samo vozidlo za pomoci senzorů a zpracování dat z nich.

Automobilky tyto funkcionality postupně zařazují do nabídek svých vozidel. Řádově se jedná asi o desítku modelů napříč značkami.

Budoucnost autoprůmyslu

„Využití nových technologií v přepravě osob i zboží povede k větší efektivitě i dostupnosti dopravy. Pro Česko jakožto zemi s tradičně silným automobilovým průmyslem je autonomní mobilita také příležitost pro posílení konkurenceschopnosti tohoto odvětví,“ dodal Kupka.

Ministerstvo dopravy nyní chystá konkrétní změny zákonů, které chce představit po prázdninách. Půjde hlavně o menší úpravy stávajících norem o provozu na pozemních komunikacích a zákona o silničním provozu.

„Výrobce automobilu se podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zodpovídá již dnes, pokud vozidlo nefunguje tak, jak by mělo dle schválené homologace. V případě, že se autopilot tedy nechová tak, jak by měl, je to odpovědnost výrobce,“ dodal na dotaz Novinek mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.

Změna legislativy je součástí plánu autonomní mobility ministerstva dopravy, který v dubnu schválila vláda. Plán se týká vývoje samořiditelných osobních a nákladních automobilů a jejich řidičů. Pracuje s termíny do roku 2025 s výhledem do roku 2030.

Ministerstvo upozornilo, že autonomní mobilita se rozvíjí postupně a dosažení plné automatizace řízení, respektive uvedení takových plně automatizovaných vozidel do provozu, není záležitostí krátkodobého horizontu.

„Samořízená taxi nejsou nyní v rámci připravované úpravy zahrnuta, ale už teď děláme další kroky k tomu, aby se v horizontu dalších let i tato oblast mohla legislativně řešit. To i s ohledem na skutečnost, že byť v malých sériích už robotaxi lze schválit podle platných unijních předpisů,“ dodal resortní mluvčí Jakovljevič.

Tesla zlevňuje. Kvůli prudkému poklesu prodeje

Ekonomika

Výběr článků

Načítám